Alla nyheter

30.4.2024

Kehitysvammaliitto och Kyrkostyrelsen: Unga med funktionsnedsättningar har rätt till sin övertygelse och att få stöd för att utöva den

Kehitysvammaliitto och Kyrkostyrelsen för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland är bekymrade för kränkningar av den rätt till övertygelse och religion som unga personers med funktionsnedsättningar har.

En del unga har fått negativa beslut då de ansökt om tjänster för personer med funktionsnedsättningar för att delta i konfirmandundervisningen. Åskådningsverksamhet kan ändå inte uteslutas från tillgången till den hjälp och det stöd som en ung person med funktionsnedsättning behöver utan att kränka den ungas grundrättigheter.

Deltagande i åskådningsverksamhet stöder utvecklingen av den ungas övertygelse och livsåskådning och den fostran som familjen ger. Det förenar unga på deras resa mot vuxenlivet och stöder anknytningen till det egna samfundets traditioner och låter de unga ta del av en upplevelse som är viktig för dem och deras familjer.

Det vanligaste är att unga deltar i konfirmandundervisning som ordnas i evangelisk-lutherska församlingar, under 2023 deltog 73,3 procent av 15-åringarna i konfirmandundervisningen. Förutom religiös verksamhet ordnas verksamhet som stöder utvecklingen av de ungas livsåskådning också i form av religiöst obunden verksamhet som Prometheusläger.

Unga har rätt till de tjänster hen behöver på grund av sin funktionsnedsättning

En ung person med funktionsnedsättning har frihet att bekänna och utöva sin övertygelse på samma sätt som andra unga. För att förverkliga sin frihet behöver hen stöd. Utan stöd blir den unga utanför den åskådningsmässiga verksamhet som förenar unga, såsom konfirmandundervisning, och också utanför andra delar av gemenskapen.

Det lagstadgade ansvaret för att ordna den hjälp och det stöd som en ung person med funktionsnedsättning behöver för att delta hör till välfärdsområdena. Det här gäller också den service som den unga behöver för att delta i konfirmandundervisningen. Rätten till hjälp och stöd är subjektiv, det vill säga oberoende av budgetanslag. Det finns olika sätt att ordna stödet på.

Att stöda den ungas övertygelse kräver samarbete

Att stöda en ung person med funktionsnedsättning i hens övertygelse och deltagande i åskådningsverksamhet förutsätter att man lyssnar till den ungas önskningar och behov, och att man kommunicerar på det sätt som den unga gör. Den ungas föräldrar och andra vårdnadshavare borde i god tid handleda den unga i att ansöka om de tjänster för personer med funktionsnedsättning som hen behöver. Det är viktigt att tillsammans utvärdera hur man kan möjliggöra den ungas deltagande med hjälp av tjänsterna.

Åskådningsverksamhet kan inte uteslutas från tillgång till den hjälp och det stöd som den unga behöver. Om man får ett negativt beslut har den ungas föräldrar rätt att ansöka om ändring och vid behov också göra ett besvär till riksdagens justitieombudsman.

Läs ställningstagandet i sin helhet (på finska)

Mera information:
Katri Suhonen, sakkunnig, Kyrkostyrelsen, tfn 040 688 1452, katri.suhonen@evl.fi
Susanna Rieppo, sakkunnig, Kehitysvammaliitto, tfn 050 329 0511, susanna.rieppo@kvl.fi