Alla nyheter

30.11.2018

Hosianna ljuder och De vackraste julsångerna inleds vid advent

På söndag är det första advent och då samlas finländarna för att sjunga Hosianna i kyrkorna runt om i Finland. Då inleds det nya kyrkoåret och tv-gudstjänsten sänds i år från Matteuskyrkan i Helsingfors.

I gudstjänsten är Juho Kankare liturg och Stefan Forsén predikant. För musiken svarar Niels Burgmann. Gudstjänsten sänds söndag 2.12 klockan 12 i Yle Fem och klockan 13.03 i radiokanalen Yle Vega.

Under adventstiden sänder Yle Vega specialandakter. På måndagarna i december talar Camilla Klockars i Andrum utgående från orden frö, rötter och möten. I Andrum på fredagsmorgnarna i december talar Barbro Näse om adventstidens olika teman.

Tre måndagskvällar tänker Katarina Gäddnäs adventstankar kring andlig hunger i mättnadens tid medan Anna Maria Böckerman inspireras av psalmer i lilla fastan, som advent ju är.

Andaktsprogrammet Andrum sänds i Yie Vega klockan 6.54 och 9.10 medan aftonandakterna sänds klockan 19.15.

De vackraste julsångerna hjälper oss att stilla oss inför julens budskap

Ungefär vid advent inleds säsongen för De vackraste julsångerna som sjungs i kyrkorna ända fram till trettondagen. Beskyddare för De vackraste julsångerna är fru Jenni Haukio.

– Att fördjupa sig i julsångernas texter är samtidigt en upptäcktsresa i våra egna värderingar och i vårt eget själslandskap. Vår tillvaro färgas av materiellt överflöd och vi gör oss själva en tjänst om vi för en stund stillar oss och begrundar julens egentliga betydelse. Då väcks viljan att hjälpa, att sträcka ut en hand mot den minsta bland de hjälpbehövande, barnet, vars framtid på ett symboliskt sätt kopplas till hela mänsklighetens morgondag, säger Jenni Haukio.

I år samlar man in kollekt för barn i utvecklingsländerna. Finska Missionssällskapet stöder med insamlingsmedlen hälsovård och utbildning för funktionshindrade barn, motverkar barnarbetskraft och familjevåld och stöder utbildning för flickor i 15 länder, bland dem Bolivia, Nepal och Etiopien.

De vackraste julsångernas webbplats kan du läsa mer om evenemangen och söka var allsångskvällarna hålls.

De vackraste julsångerna sänds i tv på annandag jul från Trefaldighetskyrkan i Vasa. I allsångstillfället är Luisa Tast och Martin Sandberg programledare. För sången svarar Trefaldighetskyrkans kör, Vasa bygdekör, Damkören Quinn Ton och Sundom skolkör.

De vackraste julsångerna sänds 26 december klockan 12 i Yle Fem och klokan 13.03 i Yle Vega.

Mera information:
om gudstjänster och andakter i tv:
Lucas Snellman, tfn 050 566 8230
Hedvig Långbacka, tfn 050 5618 599
om De vackraste julsångerna: Joanna Lindén-Montes, tfn 020 7127 264, 043 8242 150