Alla nyheter

6.2.2019

Ett kyrkligt superveckoslut i Jyväskylä i mitten av maj

I mitten av maj ger Kyrkodagarna och Finska missionssällskapets 160-årsfest färg åt Jyväskylä. Kyrkodagarna som ordnas med två års mellanrum samlar kyrkans anställda men också helt vanliga församlingsmedlemmar för att ta del av ett rikligt program.

Under veckoslutet 17-19 maj ordnas en svensk dag på lördag 18 maj. Det är nu andra gången i rad som de finlandssvenska kyrkodagarna infaller samtidigt med de finska. För två år sen samlade kyrkodagarna tusentals besökare till Åbo.

Språköar, musik och människovärde

Den svenska kyrkodagen hålls i Kuokkala kyrka i Jyväskylä och bjuder på diskussioner kring svenskan och människovärdet, och mycket musik. Till exempel diskuterar man hur svenskan mår på språköarna med bland andra Kjell Herberts.

Under eftermiddagen kan man välja mellan psalmsång; Modersmålet är trons språk, och en diskussion kring människovärdet med bland andra biskop Björn Vikström, omsorgspräst Claus Terlinden och chefen för det kyrkliga arbetet på FMS, Pia Kummel-Myrskog.

Det firas gudstjänst med chefen för Missionssällskapet Rolf Steffansson och Jyväskyläkaplanen Eivor Pitkänen. Dagen avslutas med musik då Pekka Simojoki och kören Amigo Choral under Sören Lillkungs ledning bjuder på en mix av gospelklassiker och nya kompositioner. Det svenska programmet arrangeras av Kyrkans central för det svenska arbetet tillsammans med Finska Missionssällskapet.

Samhällsdebatt, kulturglädje och andakt

De finska kyrkodagsevenemangen sträcker sig från stadens centrum till universitetsområdet. En del av programmet genomförs tillsammans med den traditionella stadsfestivalen i Jyväskylä, Yläkaupungin Yö. Samarbetet kring evenemangen resulterar i en blandning av reflektioner kring kyrkan och samhället, lättsam kulturglädje och möjlighet till andakt och stillhet. På gågatan i centrum presenterar sig olika kyrkliga aktörer.

Intressanta namn bland debattörerna under veckoslutet är biskop emeritus Eero Huovinen som intervjuar Björn Wahlroos, ärkebiskop Tapio Luoma, biskop emerita Irja Askola, fotograf Laura Malmivaara, chefen för Helsingfors bokmässa Ronja Salmi och fackförbundet PAM:s ordförande Ann Selin.

På programmet finns också en utbildningshelhet på fredag och lördag som riktar sig till anställda i kyrkan och organisationer och till förtroendevalda. I helheten ryms frågor om allt från kyrkans framtidsutsikter till aktuella utmaningar, arbete och ledarskap. Diakoni- och miljöfrågor har också en framträdande roll.

I centrum av Jyväskylä reser sig en scouttältby och på lördag ingår en speciell programpunkt som riktar sig till barn men passar alla. Arrangörer för det finska programmet är Kirkkopalvelut – Kyrktjänst, församlingen i Jyväskylä och Finska Missionssällskapet.

Mera information:
Svenska kyrkodagen: Maria Borg-Karlsson, tfn 040 1425 171, maria.l.borg-karlsson@evl.fi
Programmet för den svenska kyrkodagen
Kyrkodagarna: Kyrktjänsts utvecklingschef Jari Kupiainen, tfn 040 355 1614, jari.kupiainen@kirkkopalvelut.fi
kirkkopaivat.fi