Alla nyheter

6.2.2019

Boka in fadderdagen i början av juni – Jakobstad med för första gången

Den nationella fadderdagen firas i år på söndag 2 juni. Församlingar runt om i Finland inbjuder i samarbete med företag, idrottsföreningar och andra aktörer till en nationell fadderdag. Idén är att erbjuda aktiviteter som faddern och fadderbarnet kan göra tillsammans.

– I år är för första gången en svensk församling utanför huvudstadsregionen med då Jakobstads svenska församling deltar i fadderdagen, berättar Mirva Sandén, sakkunnig inom barn och skola på Kyrkostyrelsen.

– Fadderskap är som bäst ett livslångt vänskapsförhållande mellan faddern och fadderbarnet. Den här unika relationen vill vi lyfta fram och erbjuda möjligheter att göra något av tillsammans på den nationella fadderdagen, säger sakkunnig Jari Pulkkinen på Kyrkostyrelsen enhet för fostran och familjefrågor.

Gemensamma aktiviteter på fadderdagen erbjuder också till exempel kedjan SuperPark som deltar med alla sina verksamhetspunkter.

– SuperPark har redan från grundandet velat erbjuda möjligheter för barn och vuxna att tillbringa tid tillsammans. I våra parker vill vi på ett naturligt sätt ge olika åldersklasser möjlighet att mötas och ha roligt och röra på sig. Fadderdagssamarbete är för oss en fin möjlighet att vara med och stöda den viktiga uppgiften som fadder, konstaterar SuperParks nationella chef Taneli Sutinen.

fadderdagens webbplats finns en karta där man ser vilka församlingar som hittills har anmält sitt deltagande i fadderdagen. Under våren uppdateras kartan med mera utförlig information om de olika evenemangen under fadderdagen.

Mera information:
Jari Pulkkinen, tfn 040 688 1467, jari.a.pulkkinen@evl.fi