Alla nyheter

29.9.2019

Biskop Bo-Göran Åstrand: Det behövs vardagsänglar som i ord och handling påminner oss att komma ihåg vår medmänniska i en global värld

Biskop Bo-Göran Åstrand vigdes till ämbetet i Borgå domkyrka på söndag 29 september. I sin predikan vid biskopsvigningen på Mikaelidagen, änglarnas söndag, lyfte den nya biskopen fram hur viktigt det är med änglar i vår tid och i vår vardag. Han inledde sin predikan med att tillsammans med skoleleven Mahira Paukku fundera på hurdana änglar är, och vad som gör en ängel till en ängel.

Åstrand konstaterade att söndagens bibeltext om ängeln Mikael och kampen mot det onda är skriven för länge sedan.

– Ändå är det inte svårt att lyfta in kampen till vår tid. Också i dag pågår en kamp mellan det goda och det onda. Därför behöver vi dem som vill och vågar stå på det godas sida, på Guds sida, sade Åstrand.

Han påminde om hur viktigt det är med en hjälpande hand i en värld där människor tvingas fly. Det behövs vardagsänglar som i ord och handling påminner oss att komma ihåg vår medmänniska i en global värld – bara så kan det goda ske i alla människors liv.

– I ett samhälle där det finns både unga och gamla människor som upplever sig utstötta, deprimerade, övergivna och utan hjälp, behövs de som vågar stå på det godas sida och som verkar för solidaritet i ord och handling. Vardagsänglar som går dit där nöden är som störst, stannar upp hos den som behöver hjälp, ser och handlar. Bara så kan vi tro på en bättre morgondag och ett medmänskligare samhälle.

Åstrand betonade det viktiga i medmänniskor som lyssnar, tar sig tid och ställer upp, och att vilja vara vardagsänglar med en liten handling, ett uppmuntrande ord eller en vänlig blick.

–  I dag på Mikaelidagen ställs frågan till oss – vill du vara en vardagsängel som står på Guds sida, på det godas sida? Vill du använda ditt liv till att kämpa på Guds sida?

–  Kampen för det goda behöver och ska vi inte kämpa på egen hand. Det klarar vi inte av. Jesus Kristus har kämpat mot det onda och vunnit. Just därför kallas vi att ställa oss på Guds sida i dag. Inte för att kämpa med svärdet i hand, utan för att kämpa mot ondskan med kärlekens kraft, sade Åstrand.

Biskop Bo-Göran Åstrands predikan i sin helhet finns som bilaga nedan.

Fotografier från biskopsvigningen sätts ut i kyrkans bildbank kuvapankki.evl.fi under söndag eftermiddag. Fotograf: Markku Pihlaja.

Vigningsmässan televiseras direkt i Yle Fem klockan 10 på söndag och tolkas till teckenspråk i direktsändning på YleArenan. Mässan sänds i Radio Vega klockan 13.03.

Mer information:
notarie Linus Stråhlman, tfn 040 1425 211