Församlingar som hör till en kyrklig samfällighet har ett församlingsråd som utövar församlingens beslutanderätt. Församlingsrådet har ungefär samma uppgifter som kyrkorådet i en enskild församling. Undantaget är att ledningen av församlingens förvaltning hör till den kyrkliga samfällighetens organ.

Församlingsrådet leder församlingens verksamhet och anvisar medel för den i enlighet med de ramar som samfällighetens organ fastställt. Beroende på den kyrkliga samfällighetens grundstadga kan församlingsrådet även besluta om församlingens fastigheter och egendom samt om inrättande och indragning av tjänster.

Församlingsrådet består av kyrkoherden som är självskriven ordförande samt, beroende på församlingens storlek, 8–16 valda medlemmar. Församlingsrådet väljs av församlingsmedlemmarna vid församlingsval vart fjärde år.