Alla nyheter

30.9.2022

Stipendier för kristen kulturverksamhet bland unga

Den kristna stiftelsen för vetenskap och konst Tieteen ja taiteen kristillinen tukisäätiö kommer att upphöra i år och de medel som finns kvar i stiftelsen återlämnas till Kyrkans centralfond. De återlämnade medlen, sammanlagt 20 429,37 euro, kommer att användas som stipendier som främjar kristen kultur och konst utgående från stiftelsens önskemål.

Enligt Kyrkostyrelsens beslut används medlen delvis för att återuppliva kultur- och konstverksamhet som minskat under coronapandemin. Speciell tyngdpunkt är unga kultur- och konstutövare eller kulturverksamhet som riktar sig till unga.

Grupper, sammanslutningar, församlingar och enskilda personer kan ansöka om stipendier senast 15.11.2022. Högst 13 stipendier på en summa av 1 500 euro delas ut.

Det går att få stipendier för till exempel konserter, musikevenemang, teaterföreställningar, konstutställningar, teaterworkshoppar och konstverksamhet för unga eller för att starta upp en mera långsiktig verksamhet.

Kyrkostyrelsens ämbetskollegium besluter om stipendierna under 2022.

Mera information:
Juha Luodeslampi, tfn 050 324 3173, juha.luodeslampi@evl.fi
Mera information och detaljer om hur man gör ansökan (på finska)