Medlemskap i kyrkan

Ungefär 3,6 miljoner finländare hör till Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Kyrkan finns till för dig i vardag och fest och vid livets vändpunkter.

De flesta finländare blir medlemmar i kyrkan genom dopet när de är små. Om du inte tidigare har hört till kyrkan kan du bli medlem genom att gå vuxenskriftskola och bli döpt. Fråga mera i din närmaste församling.

Om du har trätt ut ur kyrkan och vill bli medlem på nytt kan du enkelt göra det via webbtjänsten.

Vuxna och barn samlade i kyrkan.

Så här fungerar medlemskapet

Den som hör till kyrkan är medlem i en lokal församling.

Du är välkommen att delta i församlingens verksamhet på det sätt som passar dig. Församlingarnas anställda finns till för alla, i vardagen och när sorg eller kriser drabbar.

Vid livets stora vändpunkter kan kyrkan ge råd och stöda med praktiska saker. Föräldrar och faddrar ber om Guds välsignelse över ett barn vid dopet, par ingår äktenskap i församlingens närvaro och när en älskad människa dör kan vi söka tröst i löftet om evigt liv.

Om du flyttar utomlands fortsätter du att vara medlem i kyrkan men betalar ingen kyrkoskatt.

En utländsk medborgare med hemkommun i Finland kan också bli medlem i kyrkan. En utländsk medborgare som saknar hemkommun kan bli medlem när hen har deltagit i församlingens verksamhet i minst tre månader.

Vad får jag som medlem i kyrkan?

Medlemsförmåner

Bli medlem i kyrkan