28.5.2026 Ärkebiskop Tapio Luoma: Den blomstertid är en del av vår gemensamma kultur Under de senaste dagarna har debatten om psalmen Den blomstertid nu kommer igen blossat upp. Ärkebiskopen för evangelisk-lutherska kyrkan i Finland Tapio Luoma säger att det är viktigt att vi talar om frågan lugnt och faktabaserat. I ett inlägg på sociala medier lyfter ärkebiskopen fram att riksdagens grundlagsutskotts linje länge varit tydlig: att på en fest i skolan sjunga en enskild psalm, som Den blomstertid nu kommer, gör inte tillfället till religionsutövning. Det handlar om det finska kulturarvet och är en festtradition. Luoma skriver också att debatten berör många och att den behöver föras respektfullt, och att ett gemensamt mål ska vara såväl att hedra traditionerna som varje människas känsla av delaktighet. Ärkebiskopens inlägg på sociala medier i sin helhet på finska: ”Suomen eduskunnan perustuslakivaliokunnan linja on ollut pitkään selkeä: yksittäisen virren, kuten suvivirren, laulaminen koulun juhlassa ei tee tilaisuudesta uskonnonharjoitusta. Kyse on osasta suomalaista kulttuuriperintöä ja juhlapäivien perinnettä. Myös perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman on muistuttanut, että tätä tulkintaa on noudatettu johdonmukaisesti yli 20 vuoden ajan, ja että Suomen perustuslaki tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytäntö eivät edellytä kaikkea uskonnolliseen perinteeseemme viittaavaa sisältöä poistettavaksi koulujen toiminnasta. Keskustelussa on noussut esiin myös kysymyksiä yhdenvertaisuudesta ja siitä, miten koulut toimivat muuttuvassa yhteiskunnassa. On hyvä, että näitä kysymyksiä tarkastellaan huolellisesti. Samalla on tärkeää nähdä kokonaisuus: suomalaisessa kulttuurissa kristilliset juuret näkyvät monin tavoin runoudessa, musiikissa ja juhlaperinteissä ilman, että kyse on uskonnon harjoittamisesta. Erilaisten katsomusten läsnäolo suomalaisessa yhteiskunnassa on väistämätöntä, ja katsomuksellinen neutraalius on lopulta mahdotonta. Moninaisuus tuleekin nähdä rikkautena. Itselle vieraiden katsomusten kohtaaminen ei ole uhka. Omien juurien tunnistaminen ja vaaliminen voi kulkea rinnakkain kunnioittavan moninaisuuden kanssa. Keskustelu suvivirrestä koskettaa monia, ja siksi sitä on tärkeää käydä toisia kunnioittaen. Yhteisenä tavoitteena tulee olla sekä perinteiden arvostaminen että jokaisen ihmisen kokemus osallisuudesta. Hyvää kevätjuhlaviikkoa kaikkiin kouluihin ja oppilaitoksiin!” Mera information: ärkebiskopens specialmedarbetare Meri-Anna Paloniemi, tfn 040 141 6348 Dela: facebook twitter LinkedIn https://evl.fi/sv/tiedote/arkebiskop-tapio-luoma-den-blomstertid-ar-en-del-av-var-gemensamma-kultur/ Kopiera länken