Domkapitlet handhar stiftets verksamhet, administration och ekonomi. Det stöder och övervakar församlingarnas verksamhet och administration samt sköter personalfrågor som rör präster och lektorer och övervakar deras och övriga församlingsanställdas tjänsteutövning. Domkapitlet bereder och verkställer stiftsfullmäktiges beslut.

Domkapitlet leds av biskopen. Han är ordförande i domkapitlet och utövar den högsta andliga tillsynen i stiftet. Domprosten är viceordförande i domkapitlet och de övriga medlemmarna är två prästassessorer, en lekmannamedlem, den lagfarna assessorn och stiftsdekanen.

Benämningen domkapitel används vanligtvis också om domkapitlets ämbetsverk som består av biskopens medarbetare: den lagfarna assessorn och notarien i egenskap av förvaltningsämbetsmän samt stiftsdekanen och stiftssekreterarna som sköter stiftsverksamheten.

Domkapitlet hörde länge under statsmakten. Ända från det att Gustav Vasa verkställde reformationen och reduktionen var biskoparna kronans, statens, tjänstemän. År 1997 överfördes domkapitlen i sin helhet från staten till kyrkan.