Alla artiklar

1.4.2023

Musiktips för vigseln

Närbild på händer som rör sig över pianotangenter.

”Måste det vara orgelmusik när vi går in i kyrkan?” ”Vad heter nu den där dum-dum-du-dum som spelas i alla filmer?” ”Hjälp, vi har ingen koll på psalmer!”

Det är mycket som behöver ordnas inför en vigsel och bröllopsfest och sällan är man expert på allt. Någon kanske har en klar vision för vilken musik som ska spelas på deras bröllop, medan någon annan knappt ägnat det en tanke. Oavsett lönar det sig att i god tid före vigseln ta kontakt med kantorn och diskutera vilken musik som kunde passa just er vigsel. Lycka till med planeringen!

Ett urval orgelmusik

Orgeltoner som sveper genom kyrkan när brudparet stiger över tröskeln är vackert och högtidligt. Här har vi samlat några orgelstycken som ofta spelas vid vigslar för att ge er ett smakprov och hjälpa er hitta någon som passar er stil.

(Inspelningarna är gjorda av kantorer i Uleåborgs församlingar.)

Populära bröllopspsalmer

När vigsel hålls i kyrkan ingår vanligen musik när brudparet går in och ut och en gemensam psalmsång. Det är också vanligt att brudparet bett någon framföra en sång eller musikstycke under vigseln.

Här listar vi några populära bröllopspsalmer, inlusive länkar i de fall psalmens text finns publicerad på nätet. En välkänd psalm är lätt för bröllopsgästerna att stämma in i och bidrar till stämningen i kyrkan.