24.9.2024

I över 60 år har Kyrkans samtalstjänst arbetat för finländarnas välmående

Kyrkans samtalstjänst fyller 60 år i år. Då Kyrkans samtalstjänst inledde sin verksamhet i oktober 1964 var det den första organiserade tjänsten som personer som övervägde självmord kunde vända sig till. I Finland inledde man arbetet för att förhindra självmord först på 1960-talet.

Fastän tiderna har förändrats finns det ännu behov för tjänsten. Fler söker kontakt med den nationella tjänsten än vad man förmår svara på.

Under 2023 nåddes Kyrkans samtalstjänsts olika tjänster på båda språken av sammanlagt 103 000 kontakter. De som höll jour svarade på telefonkontakter 42 000 gånger och samtalen pågick i medeltal i 19 minuter. Största delen av de som ringer lever ensamma. Över chatten fördes drygt 3 900 samtal och via nätjouren svarade man på 1 170 brev.

Under fjolåret var antalet kontaktförsök till Kyrkans samtalstjänst på svenska drygt 1 600 samtal, chattkontakter och kontakter till nätjouren. Antalet kontakter ökar varje år vilket visar att behovet av samtalsstöd är stort.

Organiserat samtalsstöd växte fram på 1960-talet

Sakkunnig för samtalstjänsten på svenska Maria Sten berättar att det allra första initiativet till att starta en telefonjour för samtalsstöd togs redan på 1950-talet av studerande vid Åbo Akademi och Svenska Handelshögskolan i Åbo.
– Då ville studentföreningarna genom olika studentikosa påhitt fästa uppmärksamheten vid den utmanande bostadssituationen för många studerande. Några studerande ville göra något mer och efter kontakter med en präst fick man idén att starta en telefonjour dit studerande kunde ringa om de behövde prata med någon.

– Verksamheten tog paus efter det första försöket. Hösten 1964 startade den på nytt och denna gång som en tvåspråkig satsning där anställda, främst präster, i församlingarna i Helsingfors svarade i telefon. Därifrån utvecklades verksamheten till att också omfatta frivilliga som fått utbildning för uppgiften och att småningom bli nationell.

Idag upprätthåller Kyrkans samtalstjänst förutom telefonjouren också chattjour och nätbrevjour. Nätbrevjouren inleddes 2005 och chattjouren startade 2014.

– I alla forum förblir både de som tar kontakt och de som svarar anonyma. Uppringarens telefonnummer eller mailadress kan inte spåras av den som svarar. De som jourar har förbundit sig till tystnadsplikt och respekt för människors olika livsåskådning och synsätt, säger Maria Sten vid Kyrkostyrelsen.

Relationer, vardagsbekymmer, hälsa och ensamhet bland samtalsämnena

De vanligaste orsakerna till att människor kontaktar Kyrkans samtalstjänst har genom tiderna varit frågor om relationer, hälsa och sjukdom, psykisk ohälsa, frågor om vardagslivet och omvärlden och existentiella frågor. Ensamhet är ofta en annan orsak till att en människa tar kontakt. Maria Sten säger att samma frågor berör dem som i dag tar kontakt.

– Kyrkans samtalstjänst har alltid haft fingret på tidens puls och samtalen har återspeglat samhällets utmaningar. Idag är framför allt ensamhet och mentala problem framträdande i diskussionerna. Dessutom orsakar det osäkra världsläget otrygghet och människor tyngs av ekonomiska problem – det leder till att många funderar på livets betydelse och innehåll, säger Kyrkostyrelsens sakkunniga i själavård Petri Patronen som ansvarar för samtalstjänsten på finska.

Kyrkans samtalstjänst är en del av både nationella och internationella nätverk för olika slags telefonjourer. I Svenskfinland samarbetar de olika telefon- och chattjourerna bland annat genom en gemensam kalender för de olika jourernas öppettider. I dag håller ett fyrtiotal frivilliga och ett tiotal anställda jour i Kyrkans samtalstjänst på svenska. Verksamheten koordineras nationellt. I hela landet finns sammanlagt över 700 frivilliga på över 60 orter som får utbildning, fortbildning och handledning för uppdraget.

Mera information:  Kyrkans samtalstjänst – evl.fi
sakkunnig i själavård och jämställdhet Maria Sten, Kyrkans central för det svenska arbetet/Kyrkostyrelsen, tfn 050 408 60 30, maria.sten@evl.fi

Tillbaka till toppen