Alla nyheter

30.11.2018

Biskopsmötet behandlar konfirmandfrågor och Lähetyslentäjäts ansökan om att bli missionsorganisation

Höstens sista biskopsmöte hålls i Helsingfors onsdag 5 december. Biskopsmötet ska besluta om en ansökan från Suomen Lähetyslentäjät ry om att sluta ett grundavtal som kyrkans missionsorganisation.

Biskopsmötet ska också föra remissdiskussion om behovet av att förnya bestämmelser om organisationers skriftskolor, och om hur man kan göra det lättare för en ung döpt person som fyllt 15 år att i början av konfirmandtiden bli medlem i kyrkan.

Biskopsmötet för också remissdiskussion om definitionen av en kristen kyrka och ett kristet religionssamfund. Det behövs en uppdaterad definition eftersom biskopsmötet inte har gett anvisningar i frågan sedan 1988. Definitionen behövs bland annat eftersom kyrkoordningen talar om annat kristet religionssamfund men inte definierar några kriterier på vad som gör ett religionssamfund kristet.

På biskopsmötets ärendelista finns bland annat också frågan om en mellanrapport om förnyelsen av examen i ledning av församlingsarbete.

Mera information: biskopsmötets generalsekreterare Jyri Komulainen, tfn 040 1425 189