Alla artiklar

1.1.2023

Dopet var vårt sätt att samla hela familjen och alla våra vänner

Man i skjorta och glasögon lutar sig tillbaka i soffan.

Genom dopet blev Fredrik Guseffs barn medlemmar i den lokala församlingen, men de välkomnades samtidigt på livets första fest. Familjen Guseff har sett dopet som ett utmärkt tillfälle att samla alla sina vänner.

– Så länge jag kan minnas har min egen mamma varit aktiv i församlingen. Både jag och min fru har alltid hört till kyrkan. Församlingen har på något sätt alltid varit närvarande i vår vardag. Ibland mer, ibland mindre. Men den har alltid varit viktig, berättar pappa Fredrik Guseff.

Att låta döpa sina barn var ett sätt för Fredrik Guseff att föra vidare en värdefull familjetradition.

En förälder önskar allt gott åt sina barn

– Som förälder önskar man såklart allt gott åt sina barn. Vi ville att pojkarna skulle få en trygg och fin start på livet. Det föll sig naturligt att vi valde dopet. Det kändes som ett självklart steg efter deras ankomst. Visst kan man ordna namngivningsfester också, men för oss handlade det egentligen inte om namnet. Dopet har alltid haft en djupare mening, säger Fredrik.

– Men visst är namnen också viktiga i det skedet. Vi valde att återanvända för oss kära släktnamn från såväl min som min frus släkt.

I samband med dopen har familjen Guseff passat på att välkomna den nya församlingsmedlemmen med en stor familjefest.

– Dels har vi introducerat vårt nyfödda barn för våra vänner i och med dopet, men efteråt har vi också ordnat en större get together för släkt och vänner. Dopet har varit vårt sätt
att stolt presentera en ny familjemedlem för världen.

Barnen fick många faddrar

– Det har varit väldigt stämningsfulla fester. Barnen är båda döpta i byahuset nära mitt barndomshem och vi ha haft runt 80 gäster på vardera. En dopfest kan se ut på så många olika sätt, men vi ville gärna göra våra minnesvärda och samla alla våra käraste människor runt omkring oss för en kväll. Med middag, musik och fina samtal efteråt.

– För oss var det viktigt att knyta andra vuxna till våra barn, som kan ha en annan roll än vår. Våra barn fick många faddrar. Det finns ju inget rätt eller fel med det. Relationer är unika och det gäller också faddrar. Det gäller att hitta dem som man tror kan bidra med något gott längs barnens liv.