Stöd i sorgen

Du är inte ensam. Styrkan i mänskligheten är omsorg om varandra och kunskapen att kunna anpassa sig till stunden. Vi bär alla på berättelser och vi får dela dem med varandra.

En plats för dig som sörjer

Sorg känner vi när vi har förlorat någon som har stått oss nära. Känslorna är ofta starka, ibland förvirrande och oväntade. Sorgen är inte bara tårar.

Vi reagerar alla olika i sorgen. Det finns inget rätt eller fel sätt. Du kanske känner ilska över det som har hänt, eller är känsligare än vanligt och blir lättare irriterad.

Det kan gå en tid innan man orkar tala om sin sorg. Behovet att få prata kan sedan finns kvar under en lång tid.

På den här sidan finns olika teman kring sorg samlade. Här finns texter för dig som sörjer eller funderar på hur du kan vara närvarande för en sörjande vän, här finns människor som delar sina berättelser.

Vitt, brusande vågsvall bryts mot stranden.

Solen var borta. Horisonten var borta. Allting var annorlunda, främmande och fientligt. Vågskummet flög förbi oss i fräsande glimtar och utanför relingarna var det ett enda svart, obegripligt kaos. Plötsligt förstod jag med förkrossande insikt att jag ingenting visste om havet och ingenting om båtar.

–Tove Jansson

Muminpappans memoarer

När du sörjer

Du har förlorat någon, eller någonting. Ingenting är sig likt och du kanske inte känner igen dig själv.

Något som bär

Livet kan aldrig bli som förr. Men även om det inte känns så just nu, blir sekunderna minuter, och minuterna timmar, timmarna dagar och dagarna veckor.

Så småningom blir det också en vardag som bär. Vi hoppas att du här kommer att hitta tankar och råd som kan hjälpa dig fram genom sorgen.

Aldrig är vi mer skyddslösa mot lidandet än när vi älskar. – Sigmund Freud

Sorgbearbetning och samtalsstöd

Församlingen kan vara till stöd i sorgen.

En del församlingar ordnar till exempel sorgegrupper för människor i liknande situationer och sorgbearbetningskurser som hjälper dig bearbeta sorgen efter en förlust. Sorgbearbetning går också göra enskilt tillsammans med en utbildad handledare. Församlingens präster och diakoniarbetare finns till för dig om du vill samtala.

På församlingen webbplats ser du vilken verksamhet som ordnas och vem du kan kontakta för att fråga mera.

Händer kupade kring ett tänt ljus.

#jagtänderljus

Det kan kännas bra att dela sin sorg och saknad med andra. Ta ett foto av ditt ljus där du tänder det, hemma, vid minnesstenen eller vid graven. Dela fotot och berätta vem du minns i sociala medier. Använd hashtaggen #jagtänderljus.

På sociala medier kan du också vara anonym men samtidigt personlig i din berättelse. Sorgen upplevs ofta lättare om vi delar den med varandra i form av bilder och berättelser. Då vi ser varandras ljus, varandras saknad och minnen kan vi stöda, ge kraft och hopp åt varandra. Vi bygger en virtuell ljuskedja tillsammans.

Gravljus lyser i hyllor på en minnessten.

Sorg utan grav

Alla har inte en grav att gå till. Du kanske inte själv bor där den eller de du sörjer har sin grav, eller kanske inte vet var den graven ligger.

De allra flesta begravningsplatser har en minnessten för människor som är begravda på annan ort. Ofta finns också en minnessten för de som förlorats i krig. Vid de stenarna får vem som helst lägga sitt ljus.

Den tomma famnen

Berättelser om sorgen över liv som inte fick chansen att levas.

De många orden blir få, livet krymper ihop, den stora vida framtiden blir ett ynkligt nu. Sedan rinner också denna värdefulla stund som sand mellan fingrarna. Det är tyst och fortsätter att vara tyst kring ett barn vars födelse och död är den samma.

Rose-Maj Friman

sjukhuspräst

Barn och sorg

Sorg är så mycket mer än död, sorg skapas av förluster. Barn har olika lätt för att klä sin sorg i ord.

Ett litet barn kramar hårt om halsen på en vuxen, bilden är mörk och tagen i motljus.

Ett barn i sorg behöver trygghet och kärlek

Du som är vuxen i ett sörjande barns närhet kan fundera över hur du kan ge barnet en känsla av trygghet. Bekanta rutiner ger en känsla av rytm och förutsägbarhet. Försök skydda barnets vardag från fler förändringar, undvik om möjligt att byta dagis eller flytta medan barnet sörjer.

Olika barn har olika lätt för att klä sin sorg i ord och att fundera kring det som hänt. Det är inte ett måste, för det finns många sätt att bearbeta en sorg på. Men det är viktigt att barnet vet att det är okej att prata om den som dog, och om de tankar, känslor och frågor dödsfallet väcker. Du kan hjälpa barnet genom att själv dela dina egna tankar, känslor och frågor.

Min vän sörjer

Att vara den som står bredvid och följer med när någon sörjer är svårt.

Ung kvinna blickar uppåt mot taket.

Du behöver inte svälja din gråt

Kanske du också sörjer den som är död, eller kanske sörjer du för din väns skull.

Kanske känner du att du måste vara stark och tapper för din väns skull. Eller kanske känner du skuld över de känslor du har när din vän har det så mycket svårare. Känslor och tankar som de här hör till sakens natur, när man är vän till någon som sörjer.

Men du behöver inte vara tapper och stark. Du behöver inte svälja din gråt. Det en sörjande människa behöver allra mest är någon som finns där. Det kan betyda olika saker för olika människor och vid olika tillfällen. Ibland behöver en sörjande människa få berätta, minnas. Ibland behöver hen bara få vara nära. Ibland är hen vresig, arg och bitter. Ibland behöver hen få låtsas som om ingenting hade hänt, som om allt var som vanligt.