Välsignelse av hem

Visste du att ditt hem också kan bli välsignat? När ett hem välsignas tackar vi Gud och ber om välsignelse för dem som bor i hemmet, och om att kärlek ska få råda i hemmet.

En tradition med långa anor

Ett hem är en tillflyktsort och en viloplats. Varje hem är värt att välsignas, oberoende av om där bor en person eller en stor familj.

Du kan ordna välsignelse till exempel i din första egna bostad. Ofta välsignas hem efter en flytt eller när en ny familj skapar ett första gemensamt hem. Ett hem välsignas också om det är tillfälligt eller om du redan har bott där under en längre tid. Du kan också be om att få välsignelse för ditt sommarställe, eller andra utrymmen som en affär eller en läkarmottagning.

Ordna en fest i din egen stil

Festen får vara avslappnad och i en stil som passar dem som bor i hemmet. Den kan firas med bara de närmaste eller ett större sällskap av släkt, vänner och grannar. Välsignelsen kan till exempel kombineras med en inflyttningsfest, ett barndop, en bröllopsfest, eller något annat firande.

Välsignelse av hem kan förrättas av en präst, en församlingsanställd eller en församlingsmedlem, eftersom det inte är en juridisk handling. Du kan få tips om hur du ordnar bönestunden från din egen församling.

I Kyrkohandboken finns formulär för hur välsignelsen kan gå till. I bönestunden ingår musik och tal. Festen kan också samla människor från olika religioner.