Helgdagarna skapar årets rytm

Många drömmer om vila, om stunder fria från stress och krav. De kyrkliga helgdagarna bjuder på sådana stunder. Vi kan göra något vi tycker om, samla nya krafter inför vardagen. Helgdagarna ger oss också tid för stillhet och eftertanke.

Fastetiden

Fastan inför påsken kallar oss att ångra våra synder. Att fokusera mindre på vår kärlek till världen och mer på vad Gud vill för oss.

Fastetiden
En årscirkel ifylld med liturgiska färger.

Kyrkans år har sin egen rytm

Tillsammans bildar helgdagarna kyrkoåret. Ett nytt kyrkoår börjar den första dagen i advent.

Kyrkoårets höjdpunkt och kristenhetens största fest är påsken. Många andra helger under året firas också till minne av olika skeden i Jesu liv. Under ett år firas ungefär sextio kyrkliga helgdagar, de flesta på söndagar men några på andra veckodagar.

Under århundradenas lopp har de kyrkliga helgdagarna blivit en del av den europeiska kalendern och kulturen. De gemensamma högtiderna förenar kristna över gränser mellan länder och kyrkor. De påminner oss om vikten vila och gemenskap och ger en dos av helighet i vardagen.

Utforska kyrkoåret

kyrkoårskalendern.fi
Dagens ord

Jag hade svar åt dem som inte frågade mig, lät mig finnas av dem som inte sökte mig. Här är jag, här är jag! sade jag till ett folk som inte åkallade mitt namn.

Jes 65:1