Folkkyrkornas, alltså den evangelisk-lutherska och den ortodoxa kyrkans militärpräster arbetar bland värnpliktiga, personal och reservister inom försvarsmakten och gränsbevakningen samt bland soldater i internationella uppdrag. De förrättar gudstjänster och kyrkliga förrättningar samt ger kyrklig undervisning och själavård vid soldatregementen.

En militärpräst är statlig tjänsteman, det vill säga staten betalar deras lön. Kyrkans arbete inom försvaret leds av fältbiskopen som hör till generalitetet.

Kyrkligt arbete inom försvarsmakten utförs vid sidan av militärprästerna av präster, teologistuderande, diakoner och ungdomsarbetsledare i värnplikt, av militärpräster och -diakoner i reserven samt militärpräster och -diakoner i internationella uppdrag.

Militärprästerna hade en betydelsefull ställning i armén i fortsättningskriget (1941–1944) mot Sovjetunionen. Då verkade majoriteten av de finländska prästerna, cirka 900 män, i uppgiften som militärpräster vid fronten.

Läs mer om kyrkans arbete inom försvarsmakten