Tillbaka till ordlistans förstasida

Europeiska kyrkokonferensen (KEK)

Europeiska kyrkokonferensen (KEK) är ett ekumeniskt samarbetsorgan för protestantiska, lutherska, ortodoxa och anglikanska kyrkor. Den har cirka 125 medlemskyrkor från Europas alla länder. Konferensen strävar efter att främja enhet, fred och mänskliga rättigheter i Europa.

KEK grundades år 1959 under det kalla kriget, särskilt för att stöda kontakterna mellan de öst- och västeuropeiska kyrkorna. Målsättningen blev att främja kyrkans enhet i Europa och att vara ett forum för kyrkornas gemensamma vittnesbörd.

Konferensen representerar världsdelens kristna: anglikaner, baptister, evangeliska, lutheraner, metodister, ortodoxa, reformerta, gammalkatoliker och pingstvänner. Den romersk-katolska kyrkan är inte medlem i KEK men har ändå nära kontakter till KEK genom Europeiska katolska biskopskonferensernas råd (CCEE).

KEK:s medlemskyrkor i Finland är den lutherska och den ortodoxa kyrkan. Samarbetsorganet i Finland är Ekumeniska rådet i Finland (ERF).

Conference of European Churches – Europeiska kyrkokonferensen