Tillbaka till ordlistans förstasida

Ekumeniska rådet i Finland (ERF)

Ekumeniska rådet i Finland (ERF) (fi. Suomen ekumeeninen neuvosto, SEN) är ett samarbetsorgan för de kyrkor och kristna samfund som verkar i Finland. Rådet är en gemenskap av kyrkor som “bekänner Herren Jesus som sin Gud och Frälsare enligt Bibeln och därför tillsammans strävar efter att fullgöra sin gemensamma kallelse, en enda Gud, Fadern, Sonen och den heliga Anden, till ära.”

Rådets syfte är att i egenskap av samarbetsorgan för kyrkor och kristna samfund:

• främja strävanden mot Kristi kyrkas synliga enhet
  • stärka de kristnas enhet, tjänst och vittnesbörd i Finland
  • vara en mötesplats för kyrkor och kristna samfund.

ERF har elva medlemskyrkor och -samfund. Rådet grundades år 1917. I egenskap av nationellt råd för kyrkorna håller det kontakt med Kyrkornas världsråd, Europeiska kyrkokonferensen och de nordiska samarbetsparterna. Medlemmar i Ekumeniska rådet i Finland är:

• Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
  • Ortodoxa kyrkan i Finland
  • Suomen Vapaakirkko
  • Katolska kyrkan i Finland
  • Frälsningsarmén
  • Finlands svenska baptistsamfund
  • Finlands svenska metodistkyrka
  • Suomen metodistikirkko
  • Missionskyrkan i Finland
  • Anglican Church in Finland
  • International Evangelical Church in Finland.

Medlemmar med observatörsstatus är bland andra Suomen Adventtikirkko–Finlands Adventkyrka, Suomen baptistikirkko samt ett flertal kristna organisationer.

Rådets beslutsfattande organ är det allmänna mötet som sammanträder två gånger per år. Rådets verksamma organ är styrelsen och ett flertal sektioner. Sektionerna behandlar läromässiga frågor, fostran, kvinnornas ställning i kyrkan, lokal ekumenik, det svenska ekumeniska arbetet, etiska frågor och ungdomsekumenik.

Webbplats: Ekumeniska rådet i Finland