Inkarnation

Inkarnation betyder bokstavligen ”köttblivande” (Christus incarnatus est, Kristus blev kött). I den kristna teologin betyder inkarnation att Gud blev människa i Jesus (Joh 1:14). Julen är festen för inkarnationens under. Inkarnationen är ett tecken på Guds stora kärlek till mänskligheten.

Arianism

Arianismen var en lära om Jesus och Guds väsen som uppstod på 300-talet. Presbytern Arius (Areios) (d. 336) lärde att Ordet som blivit människa i Kristus var av ett annat väsen än Fadern. Arius och hans efterföljare ansåg att Kristus var en skapad varelse. Kristus ansågs höra till skapelsen och på så sätt vara underordnad […]

Parusi

Parusi (grek. parousia) betyder ankomst och närvaro, i kyrkligt språkbruk Kristi återkomst till världen. Den här händelsen föregås av tecknen på att slutet på mänsklighetens historia är nära. I evangelierna talar Jesus om dessa tecken men berättar inte den exakta tidpunkten för sin återkomst (Matt. 24:36, Mark. 13:32). Däremot uppmanar han församlingen att vara redo. […]

Mariologi

Mariologi är den gren inom teologin som forskar i kyrkornas trosuppfattningar och läror om Maria, Jesus mor. De lutherska bekännelseskrifterna omfattade två dogmer ur den katolska och ekumeniska mariologin: Maria är Guds moder samt evig jungfru. Till den romersk-katolska kyrkans undervisning hör dessutom läran om Marias obefläckade avlelse samt läran om hennes upptagande till himlen.

Frälsning

I Gamla testamentet betyder ordet frälsning hjälp från Herren när Israel har befunnit sig i stor fara. Det här framkom speciellt då Israels folk befriades från fångenskapen i Egypten. Den kristna synen på frälsningen finns i ett nötskal i den så kallade Lilla Bibeln (Joh. 3:16): ”Så älskade Gud världen att han gav den sin […]

Ledning, Guds ledning

Med Guds ledning avses att Guds vilja och omsorg förverkligas i världen. En kristen ser Guds ledning både i vardagliga saker och i livets stora avgöranden, dock ofta först i efterskott. Talet om Guds ledning uttrycker en övertygelse om att livets skeenden djupast inte ligger i människans egna händer, utan vilar i Guds visa vilja.

Nådemedel

Enligt den lutherska kyrkans tro är nådemedlen nödvändiga för människans frälsning. Den heliga Anden utför sitt verk i församlingen genom förmedlingen av Guds ord och sakramenten. Därför kallas Ordet och Sakramenten för nådemedel. Den lutherska kyrkans sakrament är dopet och nattvarden. Kyrkans hela liv efter den första pingsten bygger på nådemedlen. Genom nådemedlen för kyrkan […]

Offer

Offer är ett centralt begrepp i Bibeln. I Moses lag nämns olika typer av offer, till exempel slaktoffer, brännoffer, mat-, dryckes- och rökelseoffer. Offer var vanliga i alla gamla kulturer, inte bara i den judiska. Framför templet i Jerusalem fanns det stora brännofferaltaret och offrandet hörde till prästens viktigaste uppgifter. Meningen med offret var att […]

Nicenska trosbekännelsen

Den nicenska trosbekännelsen, även känd som den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen, är en av den gamla kyrkans tre allmänna, ekumeniska och katolska, trosbekännelser. Den börjar med orden: ”Vi tror på en enda Gud, den allsmäktige Fadern, skaparen av himmel och jord, av allt synligt och osynligt”. Trosbekännelsen uttrycker den kristna tron på den heliga Treenigheten. Den nicenska […]

Bikt

I bikten bekänner människan sina synder och får avlösning, förlåtelse. Det är möjligt att bikta sig privat till en präst eller annan själavårdare (enskild bikt, hemlig bikt) eller i den gemensamma gudstjänsten (gemensam syndabekännelse eller allmän bikt). I högmässan innebär den gemensamma syndabekännelsen också att församlingen förbereder sig för den måltid som förmedlar syndernas förlåtelse, […]

Tillbaka till toppen