19.4.2023 Apostolisk succession Latinets successio apostolica betyder apostolisk efterföljd: den vigningskedja till biskopsämbetet som härstammar ända från apostlarna. De tolv apostlarna som Jesus utsåg var kyrkans pelare. De valde sina efterträdare och tillsatte dem som biskopar genom handpåläggning. På det här sättet har det apostoliska ämbetet fortgått från Kristus via apostlarna och de personer som apostlarna valde ända […]
19.4.2023 Rättvisa I Gamla testamentet är kravet på rättvisa viktigt. Enligt profeten Jesaja finns ingen fred utan rätt och rättfärdighet (Jes. 9:7). I Gamla testamentet är rättvisans viktigaste drag att skydda de fattiga och främlingarna, att försvara och främja deras rättigheter och att dela med sig av det man själv har. Den profetiska förkunnelsen om rättvisan kallar […]
19.4.2023 Salig Ordet salig eller salighet har i kristet språkbruk betydelsen lycka, glädje, sinnesfrid. Kriterierna för den jordiska lyckan är ofta materiella och sociala: egendom, framgång, respekt. Den som är lycklig på ett andligt sätt, salig, kan till det yttre leva ett eländigt och tungt liv och till och med vara förföljd. Jesus säger i bergspredikan att […]
19.4.2023 Rättfärdiggörelseläran Läran om syndarens rättfärdiggörelse beskriver uppfattningen om människans frälsning. Den är en central del av läran (dogmat) inom den västliga kristenheten. Rättfärdiggörelseläran handlar om hur människan återfår kontakten med Gud, lever i försoning med Gud och befrias från destruktiva krafter som förstör livet. I Bibeln finns utgångspunkterna för rättfärdiggörelseläran särskilt i Paulus tankegångar som betonar […]
19.4.2023 Lärjungar Jesus kallade tolv lärjungar då han inledde sin offentliga verksamhet. Senare kallades de apostlar (grek. apostolos = befullmäktigat ombud). Samtidigt kan alla kristna anses vara Jesus lärjungar och elever. Denna ställning får människan genom dopet.
19.4.2023 Agape Agape är grekiska och betyder osjälvisk kärlek. Guds kärlek till den syndiga människan är agape-kärlek. Som motsats till agape-kärleken ses eros-kärleken som söker sitt. Med agape avses också de första kristnas kärleksmåltid.
19.4.2023 Augsburgska bekännelsen Augsburgska bekännelsen är den viktigaste av de lutherska bekännelseskrifterna. Den utarbetades i huvudsak av Filip Melanchton till riksdagen i Augsburg 1530. Bekännelsen presenterar lärouppfattningen bland de församlingar som hade anslutit sig till reformationen. Den börjar med orden: “Våra kyrkor lära endräktigt”. Enligt kyrkolagen och kyrkoordningen hör den Augsburgska bekännelsen till bekännelserna för evangelisk-lutherska kyrkan i […]
19.4.2023 Synd Synden skiljer människan från Gud som är livets källa (Katekesen). Guds vilja som han uppenbarade vid skapelsen är att människan ska leva i den kärlek som han själv visar. Guds goda vilja kommer till uttryck i de tio buden samt i Jesus undervisning och exempel. Att överge dem och att bryta mot dem förstör människans […]
19.4.2023 Kristologi Kristologi är läran om Kristus, hans person och verk. Läran om Kristus är vid sidan av läran om treenigheten en huvuddogm inom kristendomen. Inom teologin har man gestaltat kristologin ”uppifrån” och ”nerifrån”. Kristologin ”uppifrån” närmar sig Kristus i hans egenskap av Guds son, och som en del av den heliga treenigheten. Kristologin ”nedifrån” handlar om […]
19.4.2023 Bön Bönen är hjärtats samtal med Gud, att människan i sitt innersta öppnar sig för kommunikation med den heliga Treenigheten. Bönen kan antingen ske med ord eller genom att ordlöst vara närvarande inför Gud. En enskild kristens bön kan vara att läsa en bekant aftonbön, en bordsbön eller bönen Fader vår. Den kan vara en fri […]