Tillbaka till ordlistans förstasida

Evangelisk-lutherska Missionsföreningen Såningsmannen

Den evangelisk-lutherska missionsföreningen Såningsmannen (fi. Evankelisluterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä, ELK) grundades 1974. Den blev en missionsorganisation inom kyrkan år 1979. Såningsmannens bakgrundssamfund är den så kallade femte väckelsen.

Såningsmannen har ett 50-tal missionsarbetare på 16 arbetsfält. Till såningsmannens arbetsfält hör Etiopien, Japan och Bangladesh, mellersta och Främre Asien, arbete bland mongolstammar i Mongoliet och Östra Sibirien och judar i Ryssland och Israel.

Såningsmannen har betraktats som en missionsorganisation som verkar i svåra områden. Organisationens främsta uppgift är att förkunna evangelium. Den utför också församlings-, undervisnings-, och hälsovårdsarbete. Organisationen samarbetar med de nationella lutherska kyrkorna och missionsorganisationerna, och deltar i de internationella kristna organisationernas verksamhet på missionsfälten.

Såningsmannen har avtal om egna missionärer med församlingarna. Den betjänar också församlingarna med förkunnelsearbete, bibelundervisning och missionsfostran. Föreningen har en tidning som heter Kylväjä (Såningsmannen).

Lähetysyhdistys Kylväjä (kylvaja.fi)