Tillbaka till ordlistans förstasida

Finska Bibelinstitutet

Finska Bibelinstitutet (fi. Suomen Raamattuopisto, SRO) är en självständig stiftelse inom lutherska kyrkan. Bibelinstitutet har sin grund i nypietismen och räknas till den så kallade femte väckelsen. Stiftelsen äger en folkhögskola som verkar i Grankulla, Sotkamo och Uleåborg. Stiftelsens verksamhetscentrum grundades år 1945 i Grankulla. Stiftelsen har ett semester- och kurscentrum i Vuokatti samt verksamhet i många församlingar.

Bibelinstitutet grundades av pastor Urho Muroma. Enligt honom var dess uppgift att värna om det väckelsekristna, bibliska och bekännelsetrogna arvet. Bibelinstitutet har traditionellt riktat in sig på att väcka och fördjupa det andliga livet. Samtidigt som institutet vill tjäna kyrkan har det riktat starkt kritik till sådant inom kyrkan som upplevs som ett förytligande av det kristna budskapet.

I anknytning till Bibelinstitutet verkar Perussanoma Oy som ger ut tidningen Elämä och kristna böcker.

Finska Bibelinstitutets webbplats: Suomen Raamattuopiston Säätiö (sro.fi)