Alla nyheter

31.10.2024

Kyrkans fyraårsberättelse: Unga kvinnors och unga mäns religiositet ser olika ut

Polkupyöräilijä kaupungissa

Kyrkans nyutkomna fyraårsberättelse visar att unga kvinnors och unga mäns religiositet ser olika ut. I alla åldersgrupper är kön avgörande och kvinnor tror mera allmänt på olika generella religiösa föreställningar än män, till exempel på änglar eller reinkarnation. Över hälften (54 procent) av unga kvinnor tror på en högre makt. Däremot har unga kvinnor distanserat sig från kristendomens grundföreställningar och deras åskådningar skiljer sig märkbart från kvinnors synsätt i äldre åldersgrupper. Av kvinnor under 30 år tror en fjärdedel (24 procent) att Jesus är Guds son då varannan av kvinnorna över 70 år tror på det.

Däremot tror unga män mer på kristendomens grundföreställningar än kvinnor i samma ålder. Två av fem män under 30 år (38 procent) tror att Jesus är Guds son. Bland män har inte samma distansering skett utan unga män tror mera på Jesus gudom än någon annan åldersgrupp bland männen.

Skillnaderna i mäns och kvinnors engagemang i kristna trosföreställningar framgår av Gallup Ecclesiastica-enkäten bland finländarna (N=4 162). Resultaten stärker de observationer som gjorts redan tidigare i undersökningar som visat att unga åldersgrupper formar nya slag av religiositet. Resultaten grundar sig på Kirkko epävarmuuksien ajassa – Suomen evankelis-luterilainen kirkko 20202023 (Kyrkan i ovissa tider – Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland 2020–2023) som enheten för Kyrkans forskning och utbildning offentliggjorde 31.10.2024.

Forskningsresultaten hör samman med en bredare värdeförändring i samhället där kvinnor generation för generation har blivit mer vänsterorienterade och värdeliberala. De åldersbundna ändringarna bland män har däremot varit mindre. Såväl religiösa män som kvinnor är mera högerorienterade och konservativa än de icke-religiösa. Då kvinnor tar avstånd från högerkonservatismen blir deras avstånd samtidigt större till kristendomen. Trots att det finns en differentiering är det bra att hålla i minnet att gruppen av unga män respektive unga kvinnor är mångsidig.

Religiositet håller på att bli en minoritetsidentitet

Var fjärde finländare (26 procent) anser att de har en religiös identitet. Då det religiösa fältet i Finland förändras upplever många religiösa människor att de hör till en minoritet på grund av sin religiösa övertygelse.

– Det här visar att vi igen har nått en kulturell brytningspunkt i Finland där religiositet börjar upplevas som en oförväntad identitet. Då blir till exempel en tro eller religiös aktivitet en exceptionell livsstil. Fastän en majoritet ännu hör till kyrkan kan man samtidigt på individnivå känna att man tillhör en minoritet, förklarar chefen för Kyrkans forskning och utbildning Hanna Salomäki.

Av finländarna upplever också var femte (19 procent) att de hör till en minoritet för att de inte har någon religiös övertygelse, och den upplevelsen har inte ökat i unga åldersgrupper.

Ateism håller på att bli vanligare som social identitet bland unga åldersgrupper. Var fjärde finländare, och var tredje bland under 40-åringar anser sig vara ateister. En ny observation visar att ateistisk identitet har blivit vanligare bland unga kvinnor. Bland kvinnor under 30 år ser hela var tredje (31 procent) sig som ateister och har gått förbi andelen bland män. Tidigare var det vanligare att män såg sig själva som ateister.

Unga män använder sociala medier som stöd för sitt andliga liv

Sociala medier är ett stöd för det andliga livet framför allt bland unga män. Enligt enkäten Gallup Ecclesiastica (2024) följer var fjärde finländare som tror på kristendomens Gud andligt innehåll på sociala medier. Det är speciellt viktigt för unga män under 30 år (50 procent) som tror på Gud att följa andligt innehåll.

Däremot lyfte bara fjärde (26 procent) av unga kvinnor som tror på Gud andligt innehåll som en orsak till att använda sociala medier. Å andra sidan är det många bland kvinnor i olika åldersgrupper som använder sig av andligt innehåll på sociala medier. Till exempel anser var tredje kvinna i åldern 60–69 år att trossamfund eller andligt innehåll är en viktigt orsak att följa med sociala medier.

Forskningsmaterialet

Kyrkans fyraårsberättelse grundar sig på ett brett enkät- och statistikmaterial. Till grund för den ligger två breda enkäter bland finländarna (Gallup Eccleasiastica 2024, N= 4 162 och Gallup Ecclesiastica 2022, N=1 080) som är representativa för befolkningen i Finland. Dessutom har man inom forskningen gjort enkäter bland kyrkans anställda (N=1 347) och förtroendevalda (N=571) och församlingar (N=342) och kyrkliga samfälligheter (N=28). Dessutom grundar forskningen sig på kyrkans dokument och ställningstaganden, och på mediematerial.

Författare för forskningspublikationen är chefen för Kyrkans forskning och utbildning Hanna Salomäki, forskarna Kimmo Ketola och Veli-Matti Salminen, ledande sakkunnig Jyri Komulainen och forskningskoordinator Jussi Sohlberg

Fyraårsberättelsen ges ut såväl i tryckt form som digitalt. Publikationen kan laddas ner gratis från Kyrkans publikationer. Den tryckta versionen kan köpas från Granos webbutik.

Den svenska versionen av kyrkans fyraårsberättelse publiceras på nästa års sida. Inför behandlingen av fyraårsberättelsen på höstens kyrkomöte 4–8.11 kommer fyraårsberättelsens förord och sammanfattning att publiceras på svenska bland kyrkomötets dokument.

Mera information:  
Kyrkans forskning och utbildning: 
Hanna Salomäki, chef, tfn 040 183 7020  
Veli-Matti Salminen, forskare, tfn 040 142 4896

Bild: GettyImages

Tillbaka till toppen