Alla nyheter

5.4.2024

Biskopsmötet samlas i Helsingfors 10 april – fortsätter behandla förslaget till ändring i kyrkoordningen om kyrkans äktenskapssyn

Då biskopsmötet för evangelisk-lutherska kyrkan i Finland samlas onsdag 10 april i Helsingfors behandlar de på nytt förslaget om att göra ändringar i kyrkoordningen så att det skulle bli möjligt också för par av samma kön att få kyrklig vigsel. Vid sitt möte 12 mars godkände biskopsmötet innehållsmässigt ett förslag om att foga en bestämmelse om två parallella äktenskapssyner till kyrkoordningen. Kyrkans laggranskningskommitté har nu granskat förslaget till ändring i kyrkoordningen och biskopsmötet kan därför slutgiltigt göra sin framställning till kyrkomötet, som samlas till mandatperiodens första session 13–17 maj.

Enligt biskopsmötets framställning till kyrkomötet skulle man foga en bestämmelse om två parallella äktenskapssyner till kyrkoordningen och ge präster möjlighet att välja enligt vilken syn de viger. Enligt den ena synen är äktenskapet ett förbund mellan en man och en kvinna, enligt den andra synen ingås äktenskap mellan två personer. Ändringen i kyrkoordningen kräver tre fjärdedelars majoritet för att godkännas i kyrkomötet.

Biskopsmötet ska också behandla förnyelse av handboken för kyrkliga förrättningar. Biskopsmötet beslöt i oktober 2021 att utreda teologin kring kyrkliga förrättningar och tillsatte en styrgrupp som skulle göra en helhetsbedömning av behovet av att förnya kyrkohandboken.

På biskopsmötets agenda finns också ett brev till kyrkomötet om bönelivet i kyrkan: kyrkomötet gav biskopsmötet hösten 2021 i uppdrag att arbeta med frågan utifrån ett ombudsinitiativ att stärka bönelivet i kyrkan. Också frågan om tystnadsplikt vid bikt och frågan om andra kyrkors prästers rätt att hålla gudstjänster och andra förrättningar i evangelisk-lutherska kyrkan i Finland finns på ärendelistan. Biskopsmötet ska bland annat också utse kyrkans medlemmar i ett par ekumeniska delegationer och fördela medel från kyrkans fond för internationella ekumeniska relationer.

Mera information:
Biskopsmötets föredragningslista finns i tjänsten domus.evl.fi.
Biskopsmötets webbplats (på finska)

Kari Kopperi, biskopsmötets generalsekreterare, kari.kopperi@evl.fi, tfn 050 594 1317
Anna-Kaisa Inkala, biskopsmötets teologiska sekreterare, anna-kaisa.inkala@evl.fi, tfn 050 380 3270