Scouting är en internationell politiskt och religiöst obunden ungdomsrörelse vars medlemmar representerar många religioner och kyrkosamfund. I Finland hör majoriteten av scouterna till en kår som har en evangeliskluthersk församling som bakgrundsorganisation. Scoutverksamheten hör till församlingarnas ungdomsarbete.

Till kärnverksamheten inom scouting hör verksamhet i naturen, upplevelser och äventyr, att lära genom att göra, att tillsammans fatta beslut och personlig utveckling. Scouternas löfte är: “Jag lovar att enligt bästa förmåga leva för mitt lands och för världens bästa, att växa i min åskådning och att varje dag förverkliga [åldersgruppens] ideal.” Scouternas ideal är att respektera andra, älska naturen och skydda miljön, vara pålitlig, främja vänskap över gränser, känna sitt ansvar och vara aktiv, utveckla sig själv som människa och söka sanningen i tillvaron.

Man kan börja i scoutingen som sjuåring. Scouternas grupper från den yngsta till den äldsta är: vargungar, äventyrsscouter, spejarscouter, explorerscouter och roverscouter. Scoutgrupperna hör till en scoutkår som är en grundenhet inom scoutverksamheten.

Scoutkårerna hör till olika distrikt som i sin tur bildar centralorganisationen Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter r.y. Den svenskspråkiga grenen heter Finlands Svenska Scouter rf. På internationell nivå samlar rörelsen flickscouterna i Flickscouternas Världsförbund WAGGGS (The World Association of Girl Guides and Girl Scouts) och pojkscouterna till Pojkscouternas Världsförbund WOSM (World Organization of the Scout Movement).

Det första scoutlägret hölls år 1907 i England. De första grupperna i Finland grundades år 1910 och den gemensamma takorganisationen Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter r.y. grundades år 1972.

Finlands Svenska Scouter rf