Alla nyheter

8.6.2017

Sommarbröllop på minnesvärda datum

Flera församlingar ordnar också i år vigselevenemang med låg tröskel. Bröllopsdatum som är lätta att minnas är i sommar 1.7.17 och 17.7.17. Den första juli ordnas vigselevenemang åtminstone i Villmanstrand och Björneborg, där man samtidigt också ordnar dopdag. Samma datum ordnas också en vigselnatt i Sääksmäki kyrka sydost om Tammerfors och i Uskela kyrka i Salo.

Kvällsvigslar finns också vid andra tillfällen. Till exempel ordnar Pirkkala församling Häitten kesäyö (ung. Bröllop i sommarnatten) och Hämeenlinna-Vanaja församling ordnar vigselnatt den 26 augusti.

Vigselevenemang ordnas inte bara under sommaren. Till exempel ordnas Vigselstund den 8 september i Rovaniemi kyrka och den 9 september i Uleåborgs domkyrka. I Vanda har det redan blivit tradition att ordna vigselnatt i S:t Lars kyrka och den ordnas nästa gång den 15 september. I Vanda har man vanligtvis erbjudit vigsel på båda språken medan utbudet av vigselevenemang i allmänhet verkar vara betydligt mera ovanligt i svenskspråkiga församlingar.

Bröllop utan stress

Om man vill fira bröllop utan stress och inte sätta för mycket krafter på arrangemangen är det enkelt att gifta sig vid ett vigselevenemang. Kyrkorna är ofta pyntade för evenemanget och man behöver inte vara så noga med festklädseln. I de flesta församlingar som ordnar vigselevenemang kan man bjuda in sina nära för att bevittna feststunden men vid behov kan också församlingen ordna vittnen. På många platser bjuder församlingen också på kaffe och tårta.

Man måste göra hindersprövning senast en vecka på förhand och ta med hindersprövningsbeviset. För att vigas i kyrkan krävs medlemskap i kyrkan och att man är konfirmerad.

Vigselpraxisen varierar lite mellan församlingarna. Vid en del evenemang kan det vara så att flera par vigs samtidigt, på andra viger man ett par i taget.

Vigsel vid pop up-midsommarbröllop, i kyrkans klocktorn eller i ett sandkapell?

Om man vill ha ett oförglömligt bröllop kan man till exempel viga sig vid ett pop up-midsommarbröllop i den historiska träkyrkan på Turkansaari sydost om Uleåborg. På midsommar gör Yle programmet Kaikkien aikojen juhannusjuhlat (Alla tiders midsommarfest) som sänds direkt från städer i Finland och i sändningen från Uleåborg ingår midsommarfesten på ön Turkansaari. Av den orsaken önskar man att vigselparen anmäler sig senast 16.6 till kyrkoherden Petri Satomaa på tfn 040 574 7168. Men man kan också komma för att bli vigda utan förhandsanmälan.

En annan speciell möjlighet är att man kan gifta sig i det 55 meterhöga och 162 trappsteg upp i klocktornet vid kyrkan på Drumsö i Helsingfors. Vigseldagen är lördag 17.6 och vigslarna sker med en halv timmes mellanrum. Man kan bjuda in två närstående som bevittnar vigseln.

I sommar kan man också gifta sig i kapellet i sandslottet i Villmanstrand. För andra året i rad är kapellet en del av sandslottet och i år firar man reformationen. I kapellet kan man förutom vigslar också fira dop eller andaktsstunder på årsdagen av sin vigsel.

Det är också möjligt att säga sitt ja utomlands. En minneslista över vad man ska tänka på när man vill gifta sig utomlands finns på kyrkans webbplats.

Mer information om vigselevenemang finns på församlingarnas webbsidor
Björneborg: Teljän kirkon vihki- ja kastepäivä 1.7.17
Villmanstrand: Lappeenrannan seurakunta: Vihkipäivä 1.7.17