Alla nyheter

31.5.2023

Kyrkostyrelsens plenum tog ett flertal beslut som hör samman med kyrkans nya lagstiftning

Kyrkans lagstiftning förnyas 1.7.2023 och det har lett till att ett flertal av de bestämmelser som styr kyrkans verksamhet förfaller. Vid plenum 31 maj tog kyrkostyrelsen åtskilliga beslut som var nödvändiga på grund av lagreformen.

Ny arbetsordning för kyrkostyrelsen och nya instruktioner för tjänsteinnehavare

Plenum godkände en ny arbetsordning för kyrkostyrelsen och nya instruktioner för tjänsteinnehavare. De träder i kraft samtidigt som den nya kyrkolagen och kyrkoordningen i början av juli 2023.

Den nya arbetsordningen innehåller liksom tidigare bestämmelser om kyrkostyrelsens avdelningars och specialenheters uppgifter, organens och tjänsteinnehavarnas beslutandemakt, om ledningsgrupp och delegationer, och om behandlingen av ärenden i plenum och ämbetskollegiet.

Den nya arbetsordningen beaktar de ändringar som den nya lagstiftningen har medfört för kyrkostyrelsens uppgifter och befogenheter, såsom vilka frågor som avgörs i kyrkostyrelsens ämbetskollegium. Till arbetsordningen fogades kyrkostyrelsens avdelningars indelning i enheter och en helt ny paragraf om stämning och annan delgivning till tjänsteinnehavare.

Instruktionen för tjänsteinnehavarna innehåller bestämmelser om tjänster vid kyrkostyrelsens avdelningar och specialenheter, behörighetskrav för tjänsterna och tjänsteinnehavarnas uppgifter.

Mera information: kanslichef Pekka Huokuna via specialmedarbetare Elina Hellqvist, elina.hellqvist@evl.fi, tfn 040 688 1478 och förvaltningschef Asta Virtaniemi, asta.virtaniemi@evl.fi, tfn 050 318 8608

Kyrkans pensionsfond fick ny ekonomistadga och instruktion för delegationen

Kyrkans pensionsfonds ekonomistadga och instruktionen för pensionsfondens delegation förnyades. I den nya instruktionen finns bestämmelser som fortsättningsvis behövs efter att den nya lagstiftningen träder i kraft, och sådana bestämmelser som finns i den nya lagen om pensionsfonden eller som avviker från bestämmelserna i den lagen stryks. Som en följd av den nya lagen får arbetsordningen bestämmelser om pensionsfondens skyldighet att upprätthålla vissa register och pensionsfondens uppgifter som hör samman med skötseln av personaladministrationen.

 Mera information: ecklesiastikrådet Juha Tuohimäki, tfn 050 347 4728, juha.tuohimaki@evl.fi   

Övriga beslut som hör samman med förnyelsen av kyrkans lagstiftning

Plenum fattade också ett flertal beslut som behövdes eftersom äldre beslut förfaller då kyrkans nya lagstiftning träder i kraft.

I modellreglementet för begravningsverksamheten och stadgarna för gravskötselfonden gjorde man förutom de ändringar som nya kyrkolagen förutsätter, också preciseringar i framför allt motiveringsdelen. Man tog bort överlappande bestämmelser och har beaktat kraven på tillgänglighet. Församlingarna och de kyrkliga samfälligheterna kan med hjälp av modellerna göra egna instruktioner för begravningsverksamheten och stadgar för gravskötselfonderna som beaktar de lokala förhållandena och lokal praxis.

Andra beslut som lagstiftningsreformen kräver var

  • hurdan examen som krävs av diakonitjänsteinnehavare och tjänsteinnehavare som har diakoni som sin huvudsakliga uppgift
  • hurdan examen som krävs för kantorstjänst
  • hurdan examen som krävs av tjänsteinnehavarare inom ungdomsarbete och de som har ungdomsarbete som sin huvudsakliga uppgift
  • hurdan examen som krävs av familjerådgivare och tjänsteinnehavarare som är chef för en familjerådgivningscentral
  • hurdan examen som krävs av tjänsteinnehavare inom småbarnspedagogiken och tjänsteinnehavare vars huvudsakliga uppgift är ledare inom småbarnspedagogiken
  • vilken specialutbildning inom kyrkan som krävs för specialuppgifter
  • avgifter för uppgifter som hämtas ur kyrkböckerna och grunder för avgifterna.

Mera information:
Begravningsverksamheten: markanvändningschef Harri Palo, harri.palo@evl.fi, tfn 050 378 2292  
Examina och utbildning: utbildningschef Ulla Tuovinen, ulla.tuovinen@evl.fi, tfn 040 688 1436
Kyrkböcker: registerchef Tuomo Kahenvirta, tuomo.kahenvirta@evl.fi, tfn 040 530 2068

Kaisamari Hintikka och Olli-Pekka Silfverhuth till Kyrkans Utlandshjälps styrelse

Plenum valde biskop Kaisamari Hintikka och kyrkoherde Olli-Pekka Silfverhuth till styrelsen för stiftelsen för Kyrkans Utlandshjälp för treårsperioden som börjar i samband med höstmötet 2023. Enligt Kyrkans Utlandshjälps nya stadgar väljer kyrkostyrelsen två medlemmar till stiftelsens styrelse. De övriga medlemmarna och ordförande och vice ordförande väljs av styrelsen, som i sin tur väljer ett utskott på tre personer för uppdraget att välja ny styrelse. Till kyrkostyrelsens representant i valutskottet valdes docent Elina Hellqvist.

Mera information: ecklesiastikrådet Kimmo Kääriäinen, kimmo.kaariainen@evl.fi, tfn 040 522 1464  

En halv miljon i understöd enligt prövning till församlingarna – Ålands södra får 90 000 euro

Kyrkostyrelsens plenum beviljade sammanlagt 500 000 euro i understöd enligt prövning till församlingarna. Ansökningarna uppgick till sammanlagt 600 095 euro. Understöd enligt prövning är tänkt som tillfällig hjälp till församlingarna.

Understöd beviljades till Ålands södra skärgårdsförsamling (90 000 euro) och till församlingarna i Malax (40 000 euro), Kaskö (31 000), Kokimäki (60 000), Hailuoto (70 000), Kolari (68 000), Posio (60 000), Salla (20 000), Utajärvi (15 000), Outokumpu (20 000), Polvijärvi (20 000) och Saarijärvi (16 000 euro).

Mera information: ecklesiastikrådet Juha Tuohimäki, tfn 050 347 4728, juha.tuohimaki@evl.fi   

Innehavet av datasystem för personaladministration till Kyrkans centralfond

Plenum beslöt att ägandet av församlingarnas, Kyrkans servicecentrals och Kyrkostyrelsens gemensamma nya datasystem för personaladministration styrs till Kyrkans centralfond. Kyrkans servicecentral fick behörigheten att administrera systemet. Servicecentralens styrelse fick också i uppgift att fastslå priser och eventuella andra innehavsuppgifter som hör samman med administrationen av systemet.  

Det nya Solaforce-HR-systemet ersätter det tidigare KirkkoHR-systemet som använts framför allt i stora församlingsekonomier. Via systemet handhar man bland annat utvecklingssamtal och uppgiftsbeskrivningar. Utgifterna för användningen av systemet betalas av de församlingsekonomier som använder det, i början stora församlingsekonomier som tidigare använt KirkkoHR. Det nya systemet är öppet för alla församlingsekonomier som besluter sig för att ta i bruk det och ansvara för kostnaderna.

Förnyandet av programmet för personaladministration är en del av en större förnyelse av systemen för personal- och ekonomiadministration. Målet är att förbättra tillgängligheten och att utnyttja digitaliseringen mera effektivt än förr.

Mera information: ecklesiastikrådet Juha Tuohimäki, tfn 050 347 4728, juha.tuohimaki@evl.fi   

Helsingfors förvaltningsdomstol avslog besvär om rivning av Valkeakoski kyrka

Helsingfors förvaltningsdomstol avslog ett besvär mot rivningen av Valkeakoski kyrka. Kyrkostyrelsen antecknade Helsingfors förvaltningsdomstols beslut att låta bli att undersöka grunderna för besväret som gällde påverkan av kyrkorådsmedlemmar, hemlighållande av uppgifter och att man riskerat möjligheten till påverkan, och informationsgivningen. Förvaltningsdomstolen beslöt att inte heller granska den kritik som ändringssökanden fört fram mot stängningen av Valkeakoski kyrka.

Det går att söka ändring i beslutet genom besvär till högsta förvaltningsdomstolen förutsatt att högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärsrätt.

Kyrkostyrelsen har också tidigare behandlat frågan om rivning av Valkeakoski kyrka.

Mera information: överarkitekt Edla Mäkelä, tfn 050 591 7665, edla.e.makela@evl.fi

Protokollet från plenum sätts ut i webbtjänsten domus.evl.fi om ca en vecka.

Plenum samlas nästa gång 22-23.8.2023.

Tillbaka till toppen