Alla nyheter

25.5.2021

Biskopsmötet godkände nya rekommendationer för vigning av diakoner

Biskopsmötet för evangelisk-lutherska kyrkan i Finland godkände vid sitt möte 25.5.2021 en ny rekommendation för vigning till diakoniämbetet. Den uppdaterade rekommendationen ska skapa förutsättningar för en mera enhetlig praxis vid diakonvigning. Tidigare har principerna för vigning och tillvägagångsättet varierat mellan stiften.

Kyrkolagen och kyrkoordningen innehåller för tillfället inga bestämmelser om diakoniämbete och vigning av diakoner. Vigningen förrättas av respektive stifts biskop. I kyrkans förrättningshandbok finns ett formulär för vigning till diakoniämbetet som biskoparna tillämpar.

Vid uppdateringen preciserade man bland annat till hurdan anställning en person kan vigas. Man kan viga en person till diakoniämbetet då hen har kallats att sköta en diakontjänst i kyrkan eller i en församling, eller då en församlingsanställd har uppgifter som anknyter till diakonin. Man kan också viga en person som har kallats att sköta diakoniuppgifter i en kristen organisation, stat, kommun, stiftelse, privat organisation eller annan sammanslutning som på ett särskilt sätt deltar i förverkligandet av kyrkans uppgift. Biskopsmötet rekommenderar att de som vigs till diakoniämbetet registreras i Valviras register.

Rekommendationen i sin helhet finns på biskopsmötets webbplats

Mera information: biskopsmötets generalsekreterare Kari Kopperi, tfn 050 594 1317, kari.kopperi@evl.fi

Medlemsavgifter till mellankyrkliga och internationella organisationer

Biskopsmötet beslöt att föreslå för kyrkostyrelsens plenum att de i budgeten för 2022 reserverar sammanlagt 671 300 euro för medlemsavgifter och specialunderstöd till kyrkornas internationella samarbetsorganisationer. I förslaget för 2022 har man beaktat det sparkrav på tre procent jämfört med budgeten 2021 (691 000 euro) som Kyrkans centralfond har ställt.

Mera information: ecklesiastikrådet Kimmo Kääriäinen, chef för Kyrkans utrikesavdelning, tfn 040 522 1464, kimmo.kaariainen@evl.fi

Riktlinjer för tjänstledigheter för präster i utlandsuppgifter bereds

Biskopsmötet förde remissdiskussion om beviljande av tjänstledigheter för präster för att tjänstgöra i uppgifter utomlands. Kyrkan har för närvarande inga gemensamma riktlinjer för beviljade av tjänstledighet för uppgifter utomlands. Det är domkapitlen som besluter om tjänstledigheter för präster medan församlingarna ger utlåtande i frågan.

Gemensamma riktlinjer kunde underlätta för präster att få tjänstledighet för tjänster utomlands. Det handlar vanligtvis om tjänstledigheter för högst fyra år i taget för uppgifter inom kyrkans missionsorganisationer, Kyrkans utlandshjälp, Finlands sjömanskyrka, som präster bland utlandsfinländare och turistpräster, och i internationella kyrkliga organisationer. Kyrkans utrikesavdelning bereder frågan vidare.

Mera information: Mauri Vihko, chef för arbetet bland utlandsfinländare, Kyrkostyrelsens utrikesavdelning, tfn 040 688 1443, mauri.vihko@evl.fi

Remissdiskussion om böner för kyrkliga förrättningar

Biskopsmötet förde remissdiskussion om böner för kyrkliga förrättningar som utarbetats av en arbetsgrupp som leds från Kyrkostyrelsen. I kyrkans förrättningshandbok finns flera alternativa böner men det har uppkommit behov av kompletterande böner. Prästerna har gett feedback på att språket i bönerna i förrättningshandboken känns avlägset från människors liv idag, och att tro och liv inte möts.

Beredningen av alternativa förböner för kyrkliga förrättningar (dop, konfirmation, vigsel, jordfästning) fortsätter och biskopsmötet ska senare ge utlåtande om bönerna och godkänna dem innehållsmässigt. Arbetsgruppen kan också bereda ett skilt förslag till biskopsmötet om kollektböner för kyrkliga förrättningar.

Biskopsmötet föreslår att biskop Jari Jolkkonen utses till medlem i den arbetsgrupp som bereder bönerna. Övriga medlemmar i arbetsgruppen är Anna-Mari Kaskinen (författare, Lojo, ordförande), Pirjo Kantala (präst i finska Tomasgemenskapen, Helsingfors), Pertti Arola (omsorgspräst, lättläst, Pemar), Timo Viitanen (pastor, invandrararbete, Salo), Maria Siekkinen (kaplan, Ilmajoki) och som sakkunnigmedlemmar Anna-Kaisa Inkala (biskopsmötets teologiska sekreterare) och Terhi Paananen (ledande sakkunnig, gudstjänst och andligt liv, sekreterare).

Mera information: biskopsmötets teologiska sekreterare Anna-Kaisa Inkala, tfn 050 380 3270, anna-kaisa.inkala@evl.fi

Synodalmöten i september 2022 behandlar bok om frälsning

Biskopsmötet diskuterade också den synodalavhandling som kommer att utarbetas inför de synodalmöten som hålls i alla stift 27.9.2022. Temat för boken kommer att vara Frälsning och den ges ut senast sommaren 2022.

Biskoparna sammankallar präster och lektorer i stiftet till synodalmöte med minst sex års mellanrum. Ett viktigt mål med synodalmötena är att stärka prästernas lutherska identitet.