En retreat innebär vanligen tre till fem dagar tillsammans med andra på en avskild plats då man koncentrerar sig på stillhet, ro och bön.

Ordet retreat kommer från engelska och betyder att dra sig åt sidan eller dra sig undan. Under en tyst retreat talar deltagarna inte med varandra under retreaten. Retreatens dagsprogram består av mässa, andaktsstunder och meditationer, det vill säga stunder av stilla bön. Under retreaterna finns det möjlighet till enskilda samtal och bikt.

Retreattraditionen anknyter till den tidiga kristenhetens andakts- och klosterliv där man avstod från allt onödigt och röjde väg för det väsentliga: bön, bibelläsning, gudstjänstfirande och ett kärleksfullt liv.

De första tysta retreaterna i Finland arrangerades på svenska av retreatgården Snoan i Lappvik. Den finska retreatverksamheten har sedan 1986 organiserats av Hiljaisuuden Ystävät ry (Stillhetens vänner). Föreningen ordnar bland annat retreater och retreatledarutbildning. Dessutom ordnar många församlingar egna retreater och stilla dagar.

Retreatrörelsen spreds till Finland på 1970-talet. Influenser kom bland annat från Indien och Sverige samt från den ekumeniska Taizérörelsen. Retreaternas popularitet har ökat med åren.