Alla nyheter

20.6.2024

Kyrkans samtalstjänst erbjuder välkomnande stöd och någon som lyssnar också under sommaren

Kyrkans samtalstjänst är också i år öppen under hela sommaren. Det går bra att antingen ringa eller skriva till nätjouren. Kyrkans samtalstjänst finns där då något tynger ens sinne. På sistone har de vanligaste samtalsämnena varit relationsproblem, det personliga välbefinnandet och utmaningar i vardagen.

Kyrkans samtalstjänsts svenska telefonjour är öppen varje kväll klockan 20–23. Den svenska chatten är stängd under sommaren men det går bra att när som helst skriva till nätjouren. Nätjouren svarar inom 1–2 dygn.

Sakkunnig i själavård på Kyrkostyrelsen Petri Patronen säger att tanken bakom kyrkans samtalstjänst är att ingen ska behöva klara sig ensam och uppmanar till att ta kontakt.

– Var och en av oss möter stunder i livet då vi känner att vi är ensamma med våra motgångar. Men det är ändå inte meningen att någon av oss ska behöva klara sig själv. Kyrkans samtalstjänst finns just för att ingen ska vara ensam i sin nöd. Var än du finns eller vem än du är finns alltid någon till för dig, någon som lyssnar och förstår. Därför grundades Kyrkans samtalstjänst – för att ingen skulle behöva klara sig ensam.

De som håller jour finns runt om i landet och är utbildade frivilliga eller anställda. Samtalen är alltid konfidentiella och anonyma. Det behöver inte handla om en akut situation när man tar kontakt utan det gå lika bra att ta kontakt också om man bara behöver någon att tala med.

Kyrkans samtalstjänst firar i år 60 år av verksamhet.

Mera information:
Kyrkans samtalstjänst