Hur får man evigt liv?

Vad händer när man dör? Hur får man evigt liv? Och när börjar evigheten. På den här sidan kan du läsa hur man kan resonera vad som händer när man dör ur ett kristet perspektiv.

När man är döpt och tror på Jesus Kristus, har man tagit emot Guds gåva: ”Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre.” (Rom. 6:23). Nåd är ett ord som berättar om att den räddning – frälsning – vi får ta emot genom Jesus Kristus är alldeles gratis. Att komma till himlen har alltså inget att göra med hur syndig eller from man är. Jesus säger i Bibeln: ”Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse, utan syndare.” (Luk. 5:32) Paulus förklarar också: ”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.” (Rom. 5:8ff)

Men för all del är det så, att när man lever i Guds närhet formas man så småningom av det. Med kristna begrepp kallas den processen för helgelse, alltså helig-blivande. I sina brev kallar Paulus ofta de kristna för ”heliga”. Den processen blir helt färdig först när vi kommer till himlen, eftersom det är först då som människan blir helt hel, fri från synden, ondskan och döden. När vi firar Alla helgons dag firar vi också alla de heliga, alltså den kristna gemenskapen genom tid och rum. Det är en gemenskap både av de som redan kommit fram och oss som ännu är på väg.

”Fader, låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma.” (Luk. 11:2)

När börjar evigheten?

Ibland säger man om någon som är död att hen har gått ur tiden. När Jesus korsfästes på Golgata, korsfästes en rövare intill honom som sa: ”Jesus, tänk på mig när du kommer i ditt rike.” Jesus svarade: ”Redan idag ska du vara med mig i paradiset.” På andra sidan döden finns ingen tid, och det är en tillvaro som är svårt att föreställa sig ur ett jordiskt perspektiv. Men det ger oss den tryggheten att vi kan säga till varandra att vi ses snart, för snart och länge är ju begrepp som bara existerar i en värld som har tid.

Vi tror att dopet ger människan del i både Jesu död och hans uppståndelse. Hans liv lever i oss, när denna förunderliga förening sker i dopet. Därför bär en kristen människa alltjämt det eviga livet inom sig, och därför tar livet egentligen inte slut när man dör. Ibland kan man höra döden liknas vid en bro eller en port till livet. Kanske är detta förunderliga Jesus talade om när han sa:

”Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.” (Luk. 17:12).