Alla nyheter

9.9.2020

Kyrkodagarna på Åland i november anpassas till coronavirusläget

De planerade finlandssvenska kyrkodagarna som ska hållas i Mariehamn på Åland 13-15 november får en annorlunda mer lokal prägel. Coronaviruspandemin har tvingat arrangörerna att tänka om och dra ner på arrangemangen.

– Covid-19 och rådande restriktioner har skapat en osäkerhet som gör att vi inte kan arrangera kyrkodagarna enligt de ursprungliga planerna, säger direktor Sixten Ekstrand på Kyrkans central för det svenska arbetet.

Samtal, teaterpjäs och konsert

På fredag kväll (13.11) blir det ett samtal om tro och samhälle med bland andra stadsdirektör Barbara Heinonen, landshövding Peter Lindbäck och biskop Bo-Göran Åstrand under ledning av prästen och författaren Katarina Gäddnäs. Efter samtalet kan man se teaterpjäsen Rikets hemlighet av Mika Waltari med Kristian Thulesius i S:t Görans kyrka i Mariehamn.

Lördagen (14.11) bjuder på föreläsning av den rikssvenska prästen Olle Carlsson via videolänk, ett samtal om kyrkan som pol och motpol, och en renässanskonsert med musikgruppen Force Machaut. Antalet deltagare begränsas så att allas säkerhet kan garanteras.

På söndag (15.11) avslutas kyrkodagarna med en mässa i S:t Olofs kyrka i Jomala. Gudstjänsten direktsänds i Yle Fem.

– Vi hoppas att anställda och förtroendevalda från de åländska församlingarna, och en del deltagare från fastlandet kommer till kyrkodagarna fastän de ordnas i ett lite mindre format, säger Mari Puska, kyrkoherde i Mariehamns församling.

Arrangörerna arbetar vidare och utreder möjligheten att arrangera kyrkodagar enligt de ursprungliga planerna hösten 2021. Detta under förutsättning att coronavirusläget tillåter större arrangemang.

Kyrkodagarna ordnas i regel vart fjärde år och brukar samla mellan 300 och 500 personer från församlingarna i Borgå stift.

Mera information:
direktor Sixten Ekstrand, Kyrkans central för det svenska arbetet, Kyrkostyrelsen, tfn 040 142 6674
kyrkoherde Mari Puska, Mariehamns församling, tfn 045 7529 3000
Kyrkodagarnas webbplats