Alla nyheter

14.3.2024

Projektet Samer i kyrkan fortsätter – en antologi om relationerna mellan samer och kyrkan under arbete

Ett tvåårigt projekt med det långsiktiga målet att lösa upp eventuella spänningar som finns mellan samer och kyrkan är på gång inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Projektet Sämmiliih kirhoost – Sä’mmla ceerkvest – Sápmelaččat girkus, det vill säga Samer i kyrkan, är en del av en sannings- och försoningsprocess mellan kyrkan och samerna som organiseras av biskopsmötet.

Samtidigt verkar statens sannings- och försoningskommission och tillsammans med den har man hållit gemensamma möten hösten 2023 och i början av 2024. Samarbetet är en väsentlig del av en bredare strävan att klargöra vad som hänt mellan samerna och kyrkan historiskt sett och dess inverkan idag.

Projektets mellanrapport är nu klar och behandlades av biskopsmötet på tisdag 12.3.2024.

– Arbetet som inleddes 2023 har framskridit enligt planerna och har fått ett brett stöd såväl på samernas hembygdsområde som i städerna. Projektets nära samarbete med stiften, församlingarna och olika organisationer har haft en betydande roll för ett lyckat genomförande, säger projektkoordinator Mari Valjakka som har skrivit mellanrapporten.

Ett mångsidigt verk på kommande

En av de viktigaste delarna i projektet är att producera ett skriftligt verk, en antologi. En redaktion inledde sitt arbete under hösten 2023. Antologin samlar olika texter: artiklar, dikter, noveller och essäer. Den gemensamma nämnaren är samer, andlighet och kyrkan.

Antologin strävar efter att erbjuda ett tryggt rum där man kan behandla relationen mellan samer och kyrkan, och öka förståelsen för det samiska såväl i lokala församlingar som på ett bredare plan i hela kyrkan. Antologin finansieras av Kyrkostyrelsen.

Med ett själavårdande grepp och ett pastoralt sätt att arbeta vill projektet Samer i kyrkan hjälpa med att bearbeta bördor som samerna bär genom generationer, såväl som folk som individuellt.

– Målet med projektet är att grundligt utreda vad som hänt i relationen mellan samer och kyrkan och hurdan inverkan och vilka följder de här händelserna har haft och ännu har för samerna. Antologin är ett sätt att göra den här kunskapen synlig, berättar Mari Valjakka.

Konkreta handlingar behövs

Fastän projektet Samer i kyrkan har fått synlighet och positivt mottagande inom olika sektorer menar Mari Valjakka att arbetet ännu bara är påbörjat.

– Det finns ännu mycket som behöver göras så att diskussionen kring projektets teman djupnar i hela kyrkan. Framöver är det viktigt att gestalta vilka steg som behövs för att komma vidare så att arbetet syns konkret både i hela kyrkan och på regional nivå i församlingarna, slår Valjakka fast.

Mera information:
Projektplan för Samer i kyrkan (på finska)
Projektets mellanrapport (på finska)
projektkoordinator Mari Valjakka, biskopsmötets kansli, mari.valjakka@evl.fi, tfn 040 183 3460
biskopsmötets generalsekreterare Kari Kopperi, biskopsmötets kansli, kari.kopperi@evl.fi, tfn 050 594 1317