Alla nyheter

22.3.2024

Påsken innehåller både död och uppståndelse – går från sorg till glädje

På söndag är det palmsöndag, den sista söndagen i fastan inför påsken. Palmsöndagen är den dag i kyrkoåret som berättar om när Jesus red på en åsna in till påskfesten i Jerusalem och människorna strödde palmkvistar på vägen framför honom. Många församlingar firar familjegudstjänster på palmsöndagen.

Palmsöndagen inleder stilla veckan då församlingarna i andakter och gudstjänster följer händelserna fram till långfredagen, den dag då Jesus korsfästes och dog. På påsksöndagen övergår påskens känslor från sorg till glädje då församlingarna firar Jesus uppståndelse.

Händelserna inför och under påsken är stommen i de gudstjänster och andakter som sänds i radio och tv den närmaste veckan. Alla programmen går också att se eller lyssna till på Yle Arenan.

Radiogudstjänster inleder och avslutar påsken – från Kvevlax på palmsöndag och Bergö på annandag påsk

Palmsöndagens radiogudstjänst sänds från Kvevlax kyrka där församlingen firar familjegudstjänsten Vi får säga pappa. Det är en nattvardsmässa på barnens språk av Jenny Pulkkinen och Anna Finell. Jenny Pulkkinen har skrivit text och musik till samtliga sånger.

I mässan är församlingens kyrkoherde Fredrik Kass liturg och predikant. Kantor är Rodney Andrén. Församlingens dagklubb, barnkör och kyrkokör medverkar med sång och instrumentalisterna Lucas Larsson och Simon Andrén på slagverk. Åsa Österbacka, Ulrika Ålander, Rebecka Crichton och Rodney Andrén leder körerna. I mässan läser Åsa Österbacka texterna och Ulrika Ålander leder förbönen.

Radiogudstjänsten sänds på palmsöndag 24 mars klockan 13.03 i Yle Vega och på Yle Arenan.

På annandag påsk finns det möjlighet att fira radiogudstjänst med Malax församling. I gudstjänsten som sänds från Bergö kyrka predikar församlingspastor Cay-Håkan Englund. Organist är kantor Peter Brunell. Han leder också Bergö kyrkokör som medverkar i gudstjänsten.

Gudstjänsten sänds måndag 1 april, annandag påsk, i Yle Vega klockan 13.03 och på Yle Arenan.

Påskhelgens tv-gudstjänster sänds från Ekenäs kyrka

Påskhelgens tv-gudstjänster firas tillsammans med Ekenenäsnejdens svenska församling. Långfredagens gudstjänst i Ekenäs kyrka innehåller en dramatiserad aktläsning om långfredagens händelser och på påsksöndag är kyrkan fylld av blommor och glädje.

Passionsläsning på långfredag

I Ekenäs kyrka leder Anders Lindström och Kjell Wikström gudstjänstbesökarna genom långfredagens händelser med en dramatiserad aktläsning. Liturger är Meri Yliportimo och Wille Westerholm. Körledare Inkeri Aittola leder sånggruppen Vox Aroni. Pia Nygård är organist och i gudstjänsten medverkar också en stråkkvartett. Tv-regi av Rufus Hedengren.

Gudstjänsten sänds i tv fredag 29 mars klockan 12 i Yle Fem och klockan 13.03 i Yle Vega. Programmet finns också på Yle Arenan.

Festgudstjänst på påsksöndagen

I en blomsterfylld kyrka får gudstjänstbesökarna fira Jesus uppståndelse då liturgerna Meri Yliportimo och Wille Westerholm leder gudstjänsten och kyrkoherde Anders Lindström predikar. Pia Nygård är flöjtist och körledare, även Sofia Lindén dirigerar kören. Inkeri Aittola är organist och pianist. En hel procession av glada påskfirare deltar också. Tv-regi av Rufus Hedengren.

Gudstjänsten sänds i tv söndag 31 mars klockan 12 i Yle Fem och klockan 13.03 i Yle Vega. Programmet kan också ses på Yle Arenan.

Radioandakter under stilla veckan och påskveckan

I andakterna i Yle Vega, Andrum och aftonandakter, går det att följa påskens händelser dag för dag. I Andrum 25–28 mars utgår Monica Cleve från stilla veckans teman och händelser som dag för dag följer Kristi lidandeshistoria.

I aftonandakterna i stilla veckan 25–29 mars talar medlemmar från olika kyrkor och samfund: Johanna Boholm och Per Stenberg från lutherska kyrkan, Seth Jacobson från missionskyrkan, Anders Hamberg från katolska kyrkan och Karoliina Maria Schauman från ortodoxa kyrkan.

I Andrum under påskveckan 2–5 april reflekterar Yvonne Terlinden över nya möjligheter, inspirerad av lärjungarnas väg från hopplöshet till styrka.

I aftonandakten 1–5 april fördjupar sig Leif Erikson i påskveckans bibeltexter om hur Jesus efter sin uppståndelse vid flera tillfällen visar sig livslevande för sina förvirrade lärjungar. Då han undervisade dem om det som hade hänt i Jerusalem ”och att allt var förutsagt i Skriften” föll det mesta på plats för dem.

Andrum sänds vardagar klockan 6.54 och 9.54 i Yle Vega
Aftonandakten sänds vardagar klockan 19.15 i Yle Vega

Påskens händelser på sociala medier

I kyrkans kanaler på sociala medier uppmärksammas stilla veckan och påsken med korta videor. Videorna består av klipp filmade under påsktiden i olika kyrkor och korta texter som hör ihop med helgdagarna. Videorna lyfter fram palmsöndag, skärtorsdag, långfredag och påskdagen, och finns på både finska och svenska.

Mera information:
redaktör Rufus Hedengren, rufus.hedengren@evl.fi, tfn 050 5668 481
redaktör Monica Slotte, monica.slotte@evl.fi, tfn 050 452 1567
Lucas Snellman, ledande sakkunnig, Kyrkostyrelsen, lucas.snellman@evl.fi, tfn 050 566 8230
Läs mera om påsken

Bifogat finns ett fotografi från Ekenäs kyrka. På bilden (från vänster) Wille Westerholm, Kjell Wikström, Anders Lindström, Inkeri Aittola, Pia Nygård och Meri Yliportimo medverkar alla i långfredagens tv-gudstjänst från Ekenäs kyrka. Foto: Rufus Hedengren.