Alla nyheter

12.6.2024

På SuomiAreena i Björneborg frågar kyrkan hur högt priset för säkerhet och trygghet är

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland deltar också i år i SuomiAreena i Björneborg med ett stort programutbud från tisdag till fredag 25–28 juni.

Säkerhet eller trygghet och osäkerhet är aktuella samtalsämnen såväl ur samhällets som den enskilda människans perspektiv. Säkerhet och trygghet är temat både vid kyrkans paneldiskussion på Eetunaukio på onsdag och vid biskoparnas kvällstunder i Keski-Pori kyrka tisdag-torsdag.

Vad betalar vi för säkerhet och trygghet?

Kyrkans paneldebatt Turvallisuuden kova hinta (ung. Det höga priset för säkerhet) ordnas på scenen på Eetunaukio onsdag 26 juni klockan 12. Vad betalar vi finländare för vår säkerhet och trygghet och hurdan är den mänskliga tryggheten och säkerheten som samhällsfenomen? Det är frågor som ärkebiskop Tapio Luoma, Europa- och ägarstyrningsminister Anders Adlercreutz, imam Sharmarke Said Aw-Musse och författaren och kolumnisten Auli Viitala diskuterar under ledning av redaktör Shahin Doagu.

Biskoparnas kvällsstund i Keski-Pori kyrka har redan blivit en tradition och de ordnas tisdag–torsdag klockan 19. I samtalen talar man om säkerhet och trygghet, arbete och att orka i arbetet, och hur vi bygger trygghet och samhällsfred i familjernas vardag.

• Tisdag 25.6 har ärkebiskop Tapio Luoma arbetsminister Arto Satonen som gäst.
  • Onsdag 26.6 samtalar fältbiskop Pekka Asikainen med generalmajor Mika Kalliomaa, docent Juha Meriläinen som skrivit boken Putinin alttaripoika (sv. Putins korgosse), och biskopen i S:t Michel Mari Parkkinen.
  • Torsdag 27.6 är biskop Mari Parkkinen i sin tur värd för biskopens kvällsstund och gästas av barnombudsman Elina Pekkarinen.

Annorlunda mingel och tangotoner

Kyrkan medverkar också i evenemanget Annorlunda mingel (Erilainen mingle) på öppningsdagen tisdag 25 juni klockan 13 tillsammans med organisationer inom social- och hälsovårdssektorn. Evenemanget bjuder på såväl inlägg av erfarenhetsexperter som ett läsdrama om arbetslöshet. Skådespelaren Eija Vilpas leder programmet och ärkebiskop Luoma avslutar evenemanget. Beskyddare för evenemanget är president Sauli Niinistö.

Tangokungen Pasi Flodström håller konsert i Keski-Pori kyrka onsdag 26 juni klockan 15–16. Vid konserten spelar han biskoparnas favorittangor.

Läs mer om kyrkans program på SuomiAreena (på finska)

Mera information: Stiven Naatus, sakkunnig, Kyrkostyrelsen, tfn 040 688 1469, stiven.naatus@evl.fi