Alla nyheter

18.4.2024

Kyrkostyrelsen partner i programmet Finland – ett land och folk med funktionsförmåga

Kyrkostyrelsen för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finalnd har gått in som partner i programmet Finland – ett land och folk med funktionsförmåga. Programmet har initierats av Olympiakommittén och avsikten är att förändra attityder och vanor för att människor som bor i Finland ska få en bättre fysisk, psykisk och social funktionsförmåga. Över hundra aktörer har redan gått med in programmet.

I praktiken innebär partnerskapet att Kyrkostyrelsen uppmuntrar sina anställda och andra kyrkligt anställda till en mer aktiv livsstil:

• Kyrkostyrelsens verksamhetsavdelning och Kyrkans arbetsmarknadsverk uppmuntrar anställda i kyrkan till mera nyttomotion i vardagen och uppmuntrar till en mer aktiv arbetsdag.
  • Kyrkostyrelsens möten och sammankomster anpassas till att bli mer rörliga då det är möjligt, till exempel genom att ordna promenadmöten och pausgymnastik. Kyrkostyrelsen erbjuder sina anställda möjligheten att delta i en motionsutmaning en gång per år.
  • Kyrkostyrelsen uppmuntrar församlingarna att delta i programmet och göra konkreta löften för att främja välbefinnande.
  • Kyrkostyrelsen kommunicerar programmet till församlingarna och i kyrkans sociala medier taggas inlägg som rör programmet med hashtaggarna #LöftetillFinland och/eller #LupausSuomelle.

Dessutom förbinder sig Kyrkans nätverk för idrott och motionssamarbete och Församling i rörelse med sina motionsagenter till att synliggöra konceptet i samarbete med Lasten ja nuorten keskus

På den bifogade bilden syns motionsagenter i församlingarna. Foto: Satu Rathgeber.

Mera information: Ville Kämäräinen, sakkunnig, Kyrkostyrelsen, ville.kamarainen@evl.fi, 040 354 7072