Alla nyheter

3.2.2020

Kyrkans familjerådgivning hade under fjolåret fler kunder än någonsin tidigare

Kyrkans familjerådgivning hade under 2019 drygt 18 500 klienter som de mötte i över 90 000 sessioner. Över 40 procent av kunderna var män. Den vanligaste orsaken till att man sökte sig till familjerådgivningen ifjol var problem att interagera. Familjerådgivningens kunder är mycket nöjda med den service de får. Av kundresponsen framgår att över 95 procent upplever att de blir hörda och förstådda på familjerådgivningen.

Familjerådgivningen finns mitt i människors vardag

Familjerådgivarna hjälper till att lösa relationsproblem och ger tips också på nätet om hur man kan utveckla sitt parförhållande. Under de senaste två åren har familjerådgivare svarat på frågor i parrelationsrådgivningen på webbplatsen Vauva.fi och skrivit på den allt mera populära bloggen Rakkauden ammattilaiset (ung. Proffs på kärlek). Innehållet i parrelationsrådgivningen och kyrkans blogg har lästs över 2 miljoner gånger under två års tid.

Kyrkans familjerådgivning deltar också i familjerådgivningsarbetet där olika aktörer inom familjearbetet koncentrerar sina tjänster och formar ett gemensamt servicenätverk regionalt och på landskapsnivå.

Inom familjerådgivningen utvecklar man hela tiden nya sätt att möta kunderna. I Mall of Tripla i Böle kan man via nätet reservera en timmes samtalstid med en familjerådgivare. Samtalstjänsten är öppen för alla oberoende av hemort.

Kyrkan har 41 familjerådgivningscentraler där 180 anställda jobbar. Familjerådgivningens experter erbjuder sina kunder gratis samtalshjälp kring parrelationen, familjen och den enskilda individen i olika livssituationer och oberoende av tro. Största delen av familjerådgivningens klienter är i arbetsför ålder.

Mera information:
Statistik om familjerådgivningen (på finska)
Sari-Annika Pettinen, ledande sakkunnig inom familjefrågor och familjerådgivning, Kyrkostyrelsen, tfn 040 688 1592

Tillbaka till toppen