Alla nyheter

7.6.2017

Kyrkan på SuomiAreena: Religionen utmanar, deltar och ställer frågor mitt bland människorna

– Det är naturligt att kyrkan är med på SuomiAreena eftersom tron på många sätt är en del av människornas verklighet – inte på ett eget inhägnat område utan mitt bland människorna. Den utmanar, deltar, ställer flera frågor än ger svar och erbjuder sitt perspektiv på saker, konstaterar ärkebiskop Kari Mäkinen.

– I år firas det hundraåriga Finland och 500 år av reformation, lutherdom. De går in i varandra såväl i historien som idag. Den blyga vardagliga lutherdomen finns där man pratar om mänskliga frågor, beskriver ärkebiskop Mäkinen kyrkans närvaro på SuomiAreena den 10-14 juli.

På SuomiAreena har var och en möjlighet att bidra med tankar om hur vi tillsammans bygger en bra framtid. Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och Statsrådets kanslis projekt Finland 100 är i år huvudsamarbetspartners på SuomiAreena och ställer tillsammans upp en förändringsterrass (Muutosterassi) som är öppen dygnet runt. Där kan var och en komma med sin egen önskan eller idé för att främja det gemensamma goda. Under SuomiAreena söker man lösningar till önskemålen utgående från olika teman.

Paneldiskussioner om religionernas samarbete och nutidens lutherdom

Måndagen den 10 juli ordnas en panel med temat Fred, rasism, radikalisering – religionernas roll i samhället. I en allt mera global värld återspeglas numera också i Finland händelser som förr verkat avlägsna. De väcker frågan om religioner ger trygghet eller upplevs som ett säkerhetshot. Bland andra biskop Kaarlo Kalliala, inrikesminister Paula Risikko och Mellanösternexperten Hussein Al-Taee från CMI diskuterar hur man i dagens Finland kan främja religionernas samarbete och vilken betydelse samarbetet mellan religioner har för att främja samhällsfreden.

Den finländska lutherdomen står i centrum onsdagen den 12 juli i en panel där bland andra ärkebiskop Mäkinen, riksförlikningsmannen Minna Helle och Helsingfors universitets kansler Thomas Wilhelmsson deltar. Diskussionen kretsar kring vilka lutherska värderingar som syns i dagens Finland och hurdan reformation som behövs idag.

Program likt kyrkan själv

– Vid sidan av paneler och paviljonger hämtar kyrkan också med sig annorlunda program likt kyrkan själv, till exempel psalm- och vinkväll och olika händelser i kyrkan i centrum av Björneborg; ett oratorium av jazzpianisten Heikki Sarmanto, biskopens diskussionstunder och en annorlunda mottagning för inbjudna som ordnas tillsammans med arbetslösa och personer i mental rehabilitering i Björneborg, beskriver ärkebiskopen kyrkans program.

Åtta av evangelisk-lutherska kyrkans biskopar deltar i SuomiAreena. På måndag, tisdag och torsdag klockan 19 ordnas en kvällstund med biskopen, där biskoparna diskuterar med påverkare inom olika områden. Biskoparna är också med bland annat i de kyrkliga organisationernas tält på medborgartorget vid det dagliga 10-kaffet och i den traditionella vin- och psalmkvällen på tisdag 11.7.

I år ordnar kyrkan också en svensk kulturkväll, Psalm, visa och vin, torsdagen den 13 juli klockan 20-22 i Mikaelsgården på Mikonkatu 20-22. För att delta i den finlandssvenska allsångskvällen med de vackraste sommarpsalmerna och –visorna anmäler man sig på förhand.

På onsdag kväll kan man lyssna till resultatet av kompositören Heikki Sarmantos och amerikanska författarens Kim Richs samarbete, oratoriet John the Baptist, i kyrkan i centrum av Björneborg (Keski-Porin kirkko) klockan 19.

SuomiAreena är det största evenemanget för samhällsdebatt och ordnas den 10-14 juli i Björneborg. Evenemanget ordnas i samarbete med MTV och Björneborgs stad.

Mera information:
SuomiAreena
Kyrkans program på SuomiAreena
#armoa2017 #nåd2017 #suomi100 #finland100 #suomiareena
informationschef Eeva-Kaisa Heikura, tfn 040 688 1421, eeva-kaisa.heikura@evl.fi
Finlandssvensk kulturkväll Psam, visa och vin
Mera information om den finlandssvenska kulturkvällen ger Maria Sten, sakkunnig för vuxenarbete och kultur, tfn 050 4086 030, maria.sten@evl.fi