Alla nyheter

7.5.2024

Enkätundersökning: Finländarna litar på organisationer som arrangörer för frivilligverksamhet

Knappt hälften av finländarna har deltagit i frivilligverksamhet under det gångna året. Det framgår av enkäten Vapaaehtoistoiminta Suomessa som Medborgararenan, Studiecentralen Sivis och Kyrkostyrelsen låtit Taloustutkimus göra. Det antal timmar som används till frivilligarbete är återigen på ungefär samma nivå som 2015.

Under fjolåret utfördes mest frivilliguppgifter bland äldre människor. I den tidigare undersökningen från 2021 kom seniorer och äldre människor först på femte plats. Av andra arbetsområden var barn och unga, invånar-, områdes- och byaverksamhet samt motion och idrott de mesta populära bland volontärer.

Genom frivilligverksamhet möjliggör organisationer välmåendeeffekter bland volontärer

Undersökningar visar att de som ägnar sig åt frivilligverksamhet mår bättre av det. Svaren i enkäten visade att för 63 procent har verksamheten en positiv inverkan på deras liv. Frivilligverksamhet sågs också som ett sätt att påverka frågor som är viktiga för en själv (50 procent av respondenterna) och som ett led in i en gemenskap som känns viktig (46 procent).

– Liknande resultat om välmående bland dem som gör frivilligarbete har vi också fått i enkäten på webbtjänsten vapaaehtoistyö.fi. Det är fint att personer i olika åldrar och med olika bakgrund kan uppleva att de hör till och att de kan påverka i samhället via frivilligverksamheten, säger verksamhetsledaren för Medborgararenan Anne Porthén.

Nästan två tredjedelar av finländarna (64 procent) har deltagit i frivilligverksamhet som ordnats av någon sammanslutning. Också i framtiden vill majoriteten av finländarna (54 procent) delta i frivilligverksamhet som ordnas av någon sammanslutning. Nu framkommer för andra gången i rad att organisationer, föreningar och sällskap hör till de viktigaste organisatörerna av frivilligverksamhet: 86 procent av de som deltog i sammanslutningarnas frivilligverksamhet föredrog någon av de här aktörerna.

Unga vill ha möten ansikte mot ansikte

Finländarna är ivriga frivilligarbetare: en stor del (41 procent) tänker om tre år ägna sig åt lika mycket frivilligverksamhet som nu och 20 procent tänker öka sitt deltagande. Speciellt unga planerar ägna sig mer åt frivilligarbete i framtiden: en dryg tredjedel av såväl 15–24-åringarna som 25–34-åringarna uppskattar att de deltar lika mycket och närmare en tredjedel att de kommer att delta mer än nu.

I framtiden vill man delta i frivilligarbetet ansikte mot ansikte. Den andel som deltar på distans, över nätet eller telefon har minskat till fem procent jämfört med förra undersökningen (11 procent) och andelen som deltar ansikte mot ansikte har ökat från 56 procent i förra undersökningen till 65 procent i den nu aktuella enkäten. 30 procent tänker delta lika mycket i frivilligarbete på distans som ansikte mot ansikte. Av alla åldersgrupper är det de unga som helst deltar ansikte mot ansikte.

Könsrollerna i frivilligverksamheten behöver förändras

Kvinnor gör mest frivilligarbete bland barn, unga och äldre människor medan männen utmärker sig i uppgifter inom invånar- och byaverksamhet, och motion och idrott.

Andelen över 65-åringar som vill delta i frivilligverksamhet då de blir ombedda var historiskt stor: 30 procent av respondenterna i åldern 65–79 uppgav att de ville delta om de blev ombedda. Största engagemanget i frivilligverksamhet fanns däremot bland unga och unga vuxna, av dem skulle hälften delta om de blev ombedda. Bland 15–24-åringarna fanns däremot en stor skillnad mellan könen: av unga män svarade bara 39 procent att de ville delta medan hela 29 procent svarade att de inte skulle vilja delta i frivilligverksamhet. Av de unga kvinnorna svarade 74 procent att ja medan bara en procent svarade nej på frågan.

– De som organiserar frivilligverksamhet har orsak att fundera över om de frivilliguppgifter som erbjuds är tillräckligt mångsidiga och om de också beaktar de arbetssätt som unga män föredrar. Även skolor och läroanstalter kan stöda de unga i att växa till aktivt medborgarskap genom att erbjuda information om de sätt på vilka man kan delta i frivilligverksamhet, säger Irene Nummela som är sakkunnig på Kyrkostyrelsen.

Taloustutkimus genomförde enkätundersökningen på uppdrag av Medborgararenan, Studiecentralen Sivis och Kyrkostyrelsen. Sammanlagt 1 045 personer deltog i undersökningen 18-20.3.2024. Enkäten genomfördes som en internetpanel och samplet motsvarar befolkningen över 15 år på det finländska fastlandet. Motsvarande enkät har gjorts åren 2010, 2015, 2018 och 2021. Åren 2010–2018 gjordes enkäten som personliga besöksintervjuer. Sedan 2021 har undersökningen genomförts via Taloustutkimus internetpanel.

Mera information:
Anne Pothén, verksamhetsledare, Medborgararenan, tfn 050 551 0057, anne.porthen@kansalaisareena.fi
Irene Nummela, sakkunnig, Kyrkostyrelsen, tfn 050 584 6897, irene.nummela@evl.fi
Marion Fields, sakkunnig, studiecentralen Sivis, tfn 040 350 4500, marion.fields@opintokeskussivis.fi

Bifogat finns Taloustutkimus undersökningsmaterial (på finska)

Inbjudan till medierna

Riksdagens stödgrupp för frivilligverksamhet, Medborgararenan r.f., Kyrkostyrelsen och Studiecentralen Sivis ordnar ett tillfälle för inbjudna riksdagsledamöter, riksdagens personal och representanter för medier och medborgarsamhället. Vid tillfället presenteras undersökningen Vapaaehtoistoiminta Suomessa 2024 och man skapar en helhetsbild av frivilligverksamheten i Finland idag.

Plats: Riksdagens auditorium, ingång A, Mannerheimvägen 30
Tidpunkt: 7.5.2024 kl. 15.00–17.00.

Anmälan senast fredag 3.5 klockan 10:

Bilagor:
vapaaehtoistoiminta_raportti_2024.pdf