Alla artiklar

1.1.2023

Jag vill gärna involvera alla familjemedlemmar i dopförberedelserna

Kyrkoherden håller upp dörren till kyrkan.

Att involvera alla och skapa en känsla av det jordnära. Det är viktiga element när kyrkoherde Mikael Forslund i Vasa svenska församling välkomnar en ny medlem. Han har döpt små barn i kyrkan, hemma hos familjer, i sommarstugor och på terrasser. Platsen väljs alltid av föräldrarna eller föräldern.

– Jag vill gärna involvera alla familjemedlemmar i dopförberedelserna och i dopakten. Vi ber böner tillsammans, vi läser texter och vi väljer musik. Gärna besöker jag också familjerna i deras hem för själva dopsamtalet, eftersom det ofta underlättar för familjerna rent praktiskt. Och när det underlättar, så blir det ofta mer avslappnat och personligt. Det uppskattas av oss alla, berättar Mikael Forslund i Vasa svenska församling.

Under själva dopsamtalet kommer det praktiska in. Tillsammans går prästen och familjen igenom dopets olika steg och pratar om hur familjen vill ha det. Musiken väljs fritt av familjen och psalmerna brukar variera.

Musiken gör hela dopet mer personligt

– “Tryggare kan ingen vara” är alltid en populär psalm under dop, men under de senaste åren har också helt nya psalmer kommit, ta till exempel “Du vet väl om att du är värdefull” som är exempel. Den är också väldigt omtyckt. Musiken gör hela dopet mer personligt.

I Vasa svenska församling får barnet som döps också ett par nystickade små strumpor och söndagen efter dopet hänger prästen upp en dopduva i ett träd under gudstjänsten. Under babykyrkan, en specifik gudstjänst för ettåringar och yngre, får man sedan hämta sin duva. Små saker och medel kan ha stor betydelse.

Små duvor med bibelställen och barnnamn hänger i ett dopträd.

– För en tid sedan kände vi att det blev en lång tid mellan verksamheten för de yngsta och konfirmationen. Därför började vi ordna 10-års kalas. Det ger oss en bra möjlighet att samla barnen som ännu har några år till konfirmationen.

Med konfirmanderna brukar vi också diskutera dopets betydelse och redan här fundera om de vill döpa sina barn den dagen de eventuellt blir föräldrar.

– I kyrkan finns en stor och fin barnhörna som vittnar om att barn får höras och synas, vilket är en tydlig välkomnande gest till familjer. Barnen har givetvis en plats hos oss!