Alla artiklar

1.1.2023

Vad kan jag göra på begravningen?

Människa lägger ner bukett med sommarblommor vid en grav.

Begravningssederna varierar lite från ort till ort i Finland. Du kan höra dig för hos din församlings kansli eller hos närmaste begravningsbyrå om hur det brukar gå till där du bor. Om du känner de sörjande väl kan du också fråga dem hur du kan hjälpa till och hur du kan delta.

Ofta sätter den eller de närmast sörjande in en begravningsannons i den lokala tidningen. Där står det ofta längst ner något om hur det ska bli med begravningen. Om det står att begravningen sker “i stillhet” eller “i kretsen av de närmaste”, betyder det att bara familjemedlemmarna kommer att vara med. Det kan också stå att “vi skiljs vid graven”, vilket betyder att alla är välkomna med till jordfästningen i kyrkan, men att det inte blir någon minnesstund.

Före begravningen

Fundera över hur du vill ta avsked av den människa som dött och hur du vill stöda din sörjande vän. Om ni står varandra nära kan du erbjuda dig att hjälpa till med att ordna begravningen. Om det ska ordnas en minnestund kan det till exempel vara aktuellt att:

• ta emot offerter och planera bjudningen med cateringfirma
  • framkalla ett fotografi att ha vid minnesstunden, eller
  • beställa blommor.

Det är vanligt att man på olika sätt visar sitt deltagande genom att köpa en adress eller en blombukett. En adress är ett A4-stort kort som kostar en eller ett par tior. Om du vill kan du välja en adress där pengarna går till något ändamål som var viktigt för den döde. Det finns olika insamlingsmål, bekanta dig med utbudet på pastorskansliet. Om du vill ha en blomsterhyllning med dig till jordfästningen kan du be om förslag vid närmsta blomaffär. Du kan också plocka blommorna från naturen eller köpa en ros.

Vid jordfästningen

Vid själva jordfästningen brukar man få lägga ner sina blommor vid kistan, antingen i början eller i slutet av jordfästningen. I samband med att man lägger ner sina blommor kan man läsa en vers eller en hälsning. Det är er hälsning här och nu, ett tack, ett löfte eller ord för det ni upplevt tillsammans. Du kan också välja en färdig vers från i blomaffären. Det kan vara en dikt, en psalmstrof, ett bibelord eller något annat du vill säga. Det kan vara alldeles kort, till exempel “Tack för vänskapen”.

Vid jordfästningen säger prästen när blommorna ska läggas ner, och då brukar de som är närmast sörjande lägga ner sina blommor först. Det är också vanligt att arbetslag, kompisgäng, idrottsklubbar och andra sammanslutningar har köpt en blombukett tillsammans. Då kan någon i sällskapet gå fram och lägga ner blomman, medan de andra bara ställer sig upp i bänken för att visa att de hör ihop.

Vid minnesstunden

Efter begravningsgudsjänsten i kapellet eller kyrkan bärs kistan ut för gravläggning eller så kan kistan bli kvar i kapellet i och med kremering. Efter det kan det ordnas minnesstund, en stund då man ännu samlas för att dela minnen och kanske äta något tillsammans. Där läser man ofta upp alla adresserna. Ofta utlyses också ordet fritt, så att den som vill får dela någon tanke eller något minne av den döde.

Du kan i förväg fundera på om du vill säga något på minnesstunden, och vad det i så fall skulle vara. Det kan till exempel vara något trevligt minne du har av den ni sörjer eller något du tyckte om med honom eller henne. Det kan trösta i sorgen, att få dela minnen.

Mer om begravning

Läs mer om vad som händer under och omkring en begravning.

gå till sidan