Mikaelidagen

Mikaelidagen är alla änglars dag. Den här söndagen firas ofta familjemässa i kyrkan.

Ett barn i höstjacka och stövlar går på en grusväg hand i hand med gestalt klädd i jeans och vita änglavingar.

Änglarna beskrivs i Bibeln som Guds budbärare. Ibland uppenbarar de sig för människor, ger beskydd och ledning. Änglarna är andeväsen skapade av Gud och påminner om livet enligt Guds vilja.

Vem är störst i himmelriket?

Mikaelidagen är också barnens helgdag. I den bibeltext som man brukar läsa i kyrkan den här söndagen pekar Jesus på barnen som en förebild för vår tro:

“Vid samma tillfälle kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: Vem är störst i himmelriket? Han kallade till sig ett barn och ställde det framför dem och sade: Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni aldrig in i himmelriket. De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket. Och den som i mitt namn tar emot ett sådant barn tar emot mig.”
(Matt. 18:1-5)

På Mikaelidagen är det vanligt att församlingarna ordnar gudstjänster där speciellt barn och familjer är i fokus.

Mikaelidagen på under en minut

Ärkeängeln som kämpar mot mörkrets makter

Mikaelidagen firas den 29 september eller, om det är en vardag, den närmast följande söndagen. Dagens centrala gestalt är ärkeängeln Mikael. Ängeln Mikaels kamp mot mörkrets makter hänger samman med påskens teman. Firandet av Mikael började på 400-talet i Frygien. Samtidigt uppfördes det i Italien flera kyrkor och kapell till Mikaels ära. Redan då inföll Mikaelidagen den 29 september. Mer om dagens historia och teman i Kyrkoårskalendern

Andra ärkeänglar i den kristna traditionen är Rafael och Gabriel. Att en dag i kyrkoåret tillägnas änglarna påminner om att Gud har skapat också den osynliga verkligheten.