Hyppää sisältöön

Ställningstagande av Kyrkans arbetsmarknadsverk och kyrkans huvudavtalsorganisationer i syfte att främja vaccinationstäckningen

1.10.2021

Arbetsgivaren är skyldig att sörja för de anställdas säkerhet, bedöma risken för coronasmitta på arbetsplatsen och hålla riskbedömningen uppdaterad.

Därför uppmuntrar Kyrkans arbetsmarknadsverk och kyrkans huvudavtalsorganisationer kyrkans arbetsplatser att i samarbete diskutera vikten av vaccinationer som en del av bedömningen av riskerna på arbetsplatsen och åtgärderna i anslutning till säkerhet och hälsa i arbetet. Vid diskussionerna om vaccinationer ska man komma ihåg principerna för dataskydd i samband med behandlingen av personuppgifter.

Undersökningar visar att skyddet mot covid-19 är utmärkt för fullvaccinerade och att vaccinerna också minskar avsöndringen och spridningen av viruset. Vaccination är det effektivaste sättet att skydda arbetstagarna, kunderna och befolkningen. Genom egna åtgärder kan man påverka virusspridningen. Genom att ta vaccinet skyddar du dig själv och dina närmaste, dina arbetskamrater och andra du möter under arbetsdagen, såväl vuxna som barn. När vaccinationstäckningen är så hög som möjligt klan vi öppna samhället och gradvis slopa restriktionerna.

Coronavaccinationerna eliminerar dock inte helt risken för att bli smittad eller sprida smitta. Därför är det viktigt att man på arbetsplatserna fortfarande har en effektiviserad handhygien och att man stannar hemma om man har symptom.

Kyrkans arbetsmarknadsverk och kyrkans huvudavtalsorganisationer uppmuntrar alla att ta coronavaccin för att hela befolkningen ska få ett heltäckande och fullständigt skydd.

Kyrkans arbetsmarknadsverk

Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU rf

Kyrkfackets union rf

Kyrkosektorn rf