Palaa sanaston etusivulle

Kodin siunaaminen

Kodin siunaaminen on vanha kristillinen tapa. Siunaaminen toimitetaan tavallisesti silloin kun uuteen kotiin on jo asetuttu. Siunauksessa kiitetään Jumalan lahjoista ja pyydetään siunausta kodissa asuville.

Kodin siunaaminen voidaan yhdistää myös kotona vietettävään kastetilaisuuteen, tupaantuliaisiin tai muuhun juhlaan. Jos osa perheenjäsenistä kuuluu toiseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan, kodin siunaaminen voidaan toimittaa ekumeenisesti.

Siunaaminen voidaan toimittaa myös kodissa, jonka asukkaat eivät kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon.

Kodin siunaamisen voi toimittaa pappi, joku muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Kirkon tekemän siunaamisen toimittaa piispa, kirkkoherra tai muu pappi avustajineen.

Rukoushetken tarkempi sisältö löytyy kirkollisten toimitusten kirjasta ja virsikirjan jumalanpalvelusliitteestä. Kodin siunaaminen on kirkollinen toimitus eli kasuaalitoimitus.

Siunaus kodin asukkaille ja yhteydelle
Kodin siunaamisen kaava Kirkollisten toimitusten kirjassa