Hiippakunnat

Hiippakunta on piispan johtama kirkollinen kaitsenta-alue, joka koostuu seurakunnista. Hiippakuntien lisäksi on alueellisia rovastikuntia. Hiippakuntaa johtaa aina piispa.

Hiippakunta on piispan ja tuomiokapitulin johtama kirkollinen hallintoalue, joka koostuu seurakunnista ja seurakuntayhtymistä.

Suomessa on yhdeksän luterilaista hiippakuntaa: TurkuTampereOuluMikkeli, PorvooKuopio, LapuaHelsinki ja Espoo. Turun arkkihiippakunnassa on kaksi piispaa, joista toinen on arkkipiispa.

Hiippakunnat on jaettu alueellisesti rovastikuntiin, ja rovastikuntien määrä hiippakunnissa vaihtelee. Rovastikunnan lääninrovasti valitaan kuudeksi vuodeksi kerrallaan rovastikunnan seurakuntien kirkkoherroista. Lääninrovasti on piispan ja tuomiokapitulin apuna rovastikunnan kirkollisessa hallinnossa.

Piispa on hiippakunnan hengellinen johtaja sekä ylin hallinnollinen virkamies. Hiippakunnan toimintaa ja hallintoa hoitaa tuomiokapituli, jonka puheenjohtaja piispa on. Tuomiokapitulin lisäksi hiippakunnassa on hiippakuntavaltuusto. Valtuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa.

Hiippakuntavaltuustovaali

hiippakunnat Suomessa