Partio

Partio on kaikenikäisille!

Monet seurakunnat toimivat partiolippukuntien taustaorganisaatioina tai muutoin tukevat ja tekevät yhteistyötä lippukuntien kanssa. Etsi oma lippukuntasi seurakuntasi sivuilta tai Suomen Partiolaiset ry:n lippukuntahaun kautta.

Partiolaisten viikkokokoontumiset perustuvat partio-ohjelmaan

Partiolaisten viikoittaiset kokoontumiset perustuvat partio-ohjelmaan, joka on kehitetty 7–21-vuotiaille. Partioon voi liittyä aikuisenakin, sillä aikuisen rooli on tukea lasten ja nuorten toimintaa eri tavoin osallistumalla. Oppia ikä kaikki!

Partio-ohjelma etenee ikäkausien mukaan ja kehittää muun muassa erä-, leiri- ja kansalaistaitoja, johtamista, sosiaalisuutta sekä luovan ajattelun taitoja. Viikoittaisissa kokousilloissa harjoitellaan ohjelman mukaan myös kädentaitoja sekä hengellisyyteen, luonnontuntemukseen ja -suojeluun liittyviä taitoja.

Tärkeä osa toimintaa tapahtuu partiokolon ulkopuolella partioretkillä, -leireillä, -kisoissa ja -vaelluksilla ja meripartiolaisilla tietenkin purjehduksilla. Moni lippukunta järjestää myös sisupartiota eli partiotoimintaa erityistä tukea tarvitseville ihmisille.

Uskonto- ja katsomuskasvatus partiossa

Suomessa partion uskonto- ja katsomuskasvatuksen perusteet on ilmaistu partion peruskirjassa näin:

“Partioliikkeeseen kuuluu oman uskon tai muun katsomuksen etsiminen ja myönteinen suhde hengellisyyteen. Katsomuskäsitteellä tarkoitetaan yksilön uskonnollista tai ei-uskonnollista maailmankatsomusta.”

Seurakuntien partiotyö perustuu tähän yhteiseen arvopohjaan ja Suomen Partiolaisten kanssa tehtyyn yhteistyösopimukseen.

Partio

Lue lisää Suomen partion sivuilta.

Partio.fi