Toiminta seurakunnissa

Seurakunnan toiminnan ydin on sunnuntain jumalanpalvelus. Seurakunnat järjestävät paljon tapahtumia ja toimintaa kaikenikäisille. Seurakunnasta saa apua ja tukea elämän kriisitilanteissa.

Seurakunnissa monenlaista toimintaa

Sunnuntain jumalanpalveluksen lisäksi voidaan pitää muita jumalanpalveluksia kuten viikkomessuja ja sanajumalanpalveluksia.

Seurakunnissa järjestetään tapahtumia kaikenikäisille esimerkiksi iltatapahtumia kirkossa ja seurakuntatalolla, musiikkitapahtumia, kuoro- ja musiikkitoimintaa, lähetyspiirejä sekä diakoniaan liittyvää vapaaehtoistyötä.

Lapsille ja nuorille seurakunnat järjestävät päiväkerhoja, pyhäkouluja, varhaisnuorten kerhoja ja omaa musiikkitoimintaa. Rippikoulun jälkeen monissa seurakunnissa on nuorille tarjolla muun muassa illanviettoja, retkiä ja leirejä. Isoskoulutus kiinnostaa monia nuoria rippikoulun jälkeen.

Senioreille seurakunnat järjestävät esimerkiksi raamattupiirejä, kerhoja ja retkiä.

Seurakunnat osallistuvat lähetystyöhön järjestämällä tapahtumia sekä tukemalla sitä rahallisesti. Seurakunnilla on maailmalla omaa nimikkolähettitoimintaa eli he tukevat lähetystyöntekijöitä.

Seurakuntien vapaaehtoistyössä on mukana tuhansia vapaaehtoisia. Suurin vapaaehtoistempaus on valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys, johon osallistuu suuri joukko vapaaehtoisia kerääjiä.

Seurakunta tarjoaa tukea erilaisissa kriisitilanteissa

Seurakuntien perheneuvonta auttaa parisuhteen ja perheen ongelmissa ja kriisitilanteissa. Perheneuvonnalle on kova kysyntä. Perheille ja aviopareille järjestetään myös leirejä ja kursseja. Seurakuntien diakoniatyöntekijät auttavat taloudellisia vaikeuksia kohdanneita ihmisiä.

Voit osallistua muidenkin kuin oman seurakuntasi toimintaan.

Apua ja tukea elämään