Rukoushetket (hetkipalvelukset, hetkirukoukset) ovat pieniä jumalanpalveluksia, joissa luetaan psalmeja ja muita Raamatun tekstejä sekä lauletaan virsiä tai muita lauluja. Rukoushetkeen voi kuulua myös lyhyt puhe. Rukoushetkiä voidaan viettää aamulla, keskipäivällä, illalla ja päivän päättyessä.

Rukoushetkistä puhutaan usein niiden latinankielisillä nimillä:

• aamurukous – laudes (latinaa; ylistykset)
  • päivärukous – ad sextam
  • iltarukous – vesper (latinaa; ilta, iltatähti)
  • rukous päivän päättyessä – kompletorium
  • valon rukous – lucernarium, jota voidaan viettää ennen vesperiä tai kompletoriumia

Nykyisin rukoushetkiksi on alettu kutsua myös erilaisissa elämän juhlissa ja käännekohdissa vietettäviä tilaisuuksia. Rukoushetket on jaettu kuuteen ryhmään:

• perheen juhlat
  • sairaus
  • suru
  • seurakunnan juhlat
  • työ ja ruokarukoukset.

Ne ovat arjen keskelle sijoittuvia pieniä kiitos- ja hartaushetkiä.

Luterilainen kirkko suhtautuu pidättyvästi esineiden ja rakennusten siunaamiseen. Erilaisten tilojen käyttöön ottamisen yhteydessä voidaan viettää pienimuotoinen kiitosjumalanpalvelus. Näissäkin tapauksissa siunauslauselmat kohdistuvat ensi sijassa ihmisiin.

Kuuntele rukoushetkiä Verkkokirkossa http://www.evl.fi/kappeli/rukouksia.html